21 november 2011

Julpynt från skogen

Plusgrader och inte en gnutta snö. Då finns fortfarande möjlighet att pipa ut i skogen och ta med sig hem lite material till julpyntet om man tycker det är roligt att plocka själv från naturen.

Krans av kottar larynx

Att använda kottar till julprydnader är klassiskt! De allra finaste kottarna tycker jag man får från lärkträdet. Titta så fint när kottarna sitter tätt såhär i en krans. Bara ett band som dekoration.

Säkraste stället att hitta lärkkottar på är under lärkträden. Har man turen att hitta en riktigt gammalt träd brukar det finnas mängder med grenar som blåst ner och hamnat på marken. Ofta rikligt behängda med kottar.

Har lärkgrenarna legat ett tag på marken blir de vackert grå, som dem till vänster på bilden. Passar bra att göra grenstjärnor av. Vanliga tallkottar (till höger längst upp) bör man ha plockat lite tidigare på säsongen om man vill ha dem oförstörda av regn och rusk. När de kommer i stugvärmen öppnar de sig och låtar man dem torka så kommer de behålla sin form.

Cladonia stellata

Inget är väl så vackert som den bulliga fönsterlaven. Norr ut kan den finnas på stora områden och hade i alla fall förr i tiden betydelse som foder åt renarna. Vi kallade den alltid för renlav hemma. 

Det tar otroligt lång tid för laven att bilda de här runda dekorativa bollarna, så bor man där den inte är så vanlig kanske man ska vara lite försiktig med plockandet.


Lummer är också en juldekoration som växer mycket långsamt. Alla typer av lummer är fridlysta och man bör till och med vara försiktig med att köpa den nummer som säljs. Revlummer är lite stickigare och glesare än mattlummer som är ganska mjuk och skön att ta i. Den kallas mattlummer för att man tidigare använde den till att göra bland annat dörrmattor av.

Mattlummer växer på vår tomt i Bergslagen och den har satt fart, märkligt nog, sen den täta skogen togs ner och ökar för varje år.


Skägglav är också lite spännande som juldekoration. Man ska vara glad om man har den inpå knuten. Skägglav är känslig för luftföroreningar och indikerar alltså ren luft! Den har tyvärr minskat i antal och växer även den mycket långsamt och är därför vanligast på mycket gamla träd. 


För de fina vanliga bladmossorna finns inga rekommendationer. De är vanliga i hela landet och förekommer i stort sett över allt. Det finns många otroligt vackra bladmossor, smaragdgröna och mjuka kuddar. Tyvvärr mister de både färg och utseende om de torkar och är därför lättast att hålla snygga i fuktigt eller kallt väder utomhus.

Viscum album

Men misteln är däremot fridlyst i hela landet och den får man bara skörda om man har den på sin egen mark. Mistelfrön finns ju att köpa om man får tag på det och många har lyckats odla mistel. Beställer man frön kommer de dock ofta från sydligare breddgrader och de plantorna kan ha svårare att klara vårt klimat. I Frankrike finns mycket mistel och det är bland annat därifrån mistlarna kommer som man kan köpa till jul.

Den här misteln har jag fotat i Bergianska i Stockholm där det finns mycket mistel på sina ställen. Kan bli ett riktigt pusskalas om man åker dit med sig sin käresta.



Om nu misteln är exklusiv så är väl vanligt granris det enklaste man kan tänka sig. Och det kan bli 
väl så fint. Varför krångla till det!


Eller varför inte en lingvist instucken i en gammal mossig stam!
Sökord naturligt julpynt från naturen mossa till julen

lummer till juldekoration naturens egen julpnta från naturen


7 kommentarer:

Sanna sa...

Hej Kristina,

Naturen är en skattkista. Trädgården en skattkammare. Älskar att samla fantasifulla ting och använda mig av i båda dessa härliga sagoplatser. Precis om du.

Tack för inspirerande mosshistoria och kunskap.

Du har det jättefint hos dig. Skall ta mig en liten cyberpromenad i din virtuella trädgård.

Vad trevligt att du tittade in hos mig och lämnade ett avtryck. Blev så glad.

Ha det så bra.
Sanna

Susie på Stjärnarve... sa...

Det finns så mycket fint därute!
Men trots att jag vet att det finns massor av mistel här på Gotland och vi ofta är ute i skog och mark med Santos, så har jag inte sett någon ännu (alltså på 8 år)!

M/S Design sa...

Nu fick jag lära mej mer och kan svara på frågorna jag fick i går på Adventpysslet.
Ha det bra
Mariana

Annika Christensen sa...

Har alltid drömt om att ha egna mistelkvistar. Det är verkligen en dröm.
Menar du att man får ta lummer för eget bruk?
Det har jag inte vågat.
Gillar skogens skatter.
Ha det gott
Annika

Annika Christensen sa...

Hej igen!
Dig kan man skriva till flera gånger för du är en av de få jag kommer in till.
Jo du förstår min man kallar mig för backelitaren..
Jag har en ännu äldre modell på väggen och jag gillar dem helskarpt.
Vad kul att du la märke till den.
Hörs
Annika

Leena sa...

Så kul att läsa om skogens skatter och så har du så vackra bilder. Jag har varit i skogen och samlat ett par gånger nu, lite olika mossarter, lite torra grenar och kottar, och så lummer. Den har jag jag bundit ett litet hjärta av, det blev riktigt fint för att vara första gången. Jag hade också för mig att den var fridlyst så jag läste noga att man fick bara ha den till eget bruk och dessutom inte ta med rötterna.

Märit i Mariehem sa...

Hej!

Trevlig hemsida, som jag besöker för första gången, men säkert kommer tillbaka till!
Tack för informationen om lummer. Har hittills levt med "fel lummer" som mattlummer. Det var intressant att få veta vilken som är den rätta!

/Märit