15 december 2014

Fågelmat i vintertid

Hemma i mitt föräldrahem, hade vi en tjock fågelbok från Det Bästa. Det måste ha varit något alldeles speciellt med den boken för nästan alla barn som passerat genom åren har tyckt att den varit spännande att bläddra i. För mig innebar den att intresset för fåglar vakande tidigt! Ett intresse som hållit i sig.

Jag är absolut ingen fågelkännare av rang men tycker det är väldigt roligt att ha fåglar i trädgården. Och kanske alldeles speciellt nu vintertid.

Ett säkert kort att locka fåglar är ju att förse dem med mat! Talgbollar, fröautomater, kokosnötter är klassisk fågelföda. Men så tänker jag på vad fåglarna äter om man inte förser dem med sådana godsaker. Då håller de tillgodo med frön från lämnade blomstänglar och hängen, bär på buskar och träd och kvarglömd frukt.

Bridfeeding apples

Till jul är just äpplen fina eftersom de också är dekorativa. Här röda Ingrid Marie på snöre i en gran.

Apples as bird feeding

För att äpplena inte ska glida på snöret har jag knutit en avknipsad tändsticka under varje äpple. Rosetterna är ju onödiga men ganska fina!

Fruit birdfeeding

Jag hade förmånen att hitta pyttesmå äpplen från ett gammalt äppelträd. Det blir ju gärna så om trädet inte sköts och får klara sig på egen hand under årtionden. Äpplena blir mindre och mindre ju äldre och risigare trädet blir. Till fågelmat och dekoration är äpplena förträffliga däremot! Jag plockade också en halvliter nypon, tog russin och katrinplommon.



Med en rejäl stoppnål och björntråd trädde jag långa girlander av äpplena, nyponen, russinen och katrinplommonen.

Fruit bird feeding

Girlanden jag gjorde blev ungefär 2 meter lång. Mest med nypon och russin. Den var lite bökig att handskas med eftersom tråden gärna "skär" sönder frukten. Ett tips är att lägga alla "ingredienser" i kylen ett dygn innan. Kalla nypon, äpplen och russin håller bättre än rumsvarma.

Bird feeding

Katrinplommonen är kladdiga att handskas med men faktum är att det är dom som är mest poppis hos fåglarna. Girlanden blev riktigt fin upphängd  i den avlövade syrenbusken.

I ärlighetens namn har nog fåglarna ändå tyckt mest om den klassiska fågelmaten, med frön och talgbollar. Men jag tyckte nog att både äppelhängena och fruktgirlanden var fina nog att få hängas upp!

Riktigt traditionstyngd är den klassiska havrekärven. För vårt inre ser vi mängder av röda domherrar i en vacker kärve under vitt snötäcke. Som ett julkort! Själv har jag nästan givit upp den drömmen. Det går ju inte att köpa kärvar med domherrar i,  och vintrarna är oftast av det där plaskvåta slaget att kärven hänger som en ledsen golvmopp på granstören. 


Men är det krispigt, snöigt och kallt sorterar kärven absolut in i klassen "dekorativt fågelmat" för vacker är den om man köper två, tre stycken, binder ihop dem och får tag på en äkta granstör att sätta fast dem i. Om den gillas av fåglarna? Nja, sådär. Var nog mest förr i tiden då det inte bjöds något annat till småfåglarna. I konkurrens med fröblandningar och talgbollar står den sig slätt.


Denna lite udda, men väldigt roliga och fiffiga fågelmatslösning hittade jag i en park för några år sedan. Tycker den var så kul med julmustflaskan att jag gärna vill visa den också. Tidigare fanns den gröna foderkragen som skruvas fast på pet-flaskan att köpa på Coop men jag har inte sett den på flera år. Alla sätt är bra utom dom dåliga, eller hur?

Här några fler inlägg om fåglar och fågelmatning!
Gäster runt fågelbordet
Vid fågelbordet
Röda bär till fåglarna


2 kommentarer:

Anna-Karin Rickardsson sa...

Vilka fina "fågelmatare" du har gjort. Jag visste inte att fåglarna gillar katrinplommon så det får jag testa. Det blir lite mer varierad kost för fåglarna om man inte erbjuder bara frön, nötter och fett. Har också tänkt hänga ut några kvistar med rönnbär som jag sparat i frysen. Det blir nog "julfint.
Allt gott!
Anna-Karin

Kristina Bonander sa...

Vad kul att du gillar dem! Ja, katrinplommon hängde jag ut på prov och mesarna var där och pickade. Rönnbär är ju riktigt juligt det också. Blir nog fint!
Ha det gott
Kristina