26 maj 2016

Bergenia - Så vacker och tålig

Jag gillar bergenia! Kanske har den lite oförtjänt dålig rykte. Ett av skälen är säkert att man ganska ofta ser den vissen och hängig i stora risiga sjok i gamla trädgårdar. Där har den kanske överlevt decennier av vanskötsel och försummelse och vem skulle inte se lite vissen och ledsen ut då? Men ser man det från ett annat håll kan man beundra den för att den faktiskt överlevt och snabbt rycker upp sig om den får lite omvårdnad igen.

I min gamla trädgård, som anlades någon gång på 1940-talet fanns bergenian i mängd. Två sorter kunde jag identifiera, en med ljust rosa blommor på ljusa stjälkar och en mörkare rosa på rödanlupna stjälkar. Idag finns flera namnsorter i butikerna. Exempel lilla 'Baby Doll' och den större 'Silberlicht' som båda har vita blommor och 'Rotblum' och 'Vinterglöd' med röda.

Arterna Bergenia cordifolia, hjärtbergenia och B. crassifolia samlades in läser jag, under 1700-talet och självaste Carl von Linné var en av mottagarna. Under 1800-talet, då det blev poppis med stenpartier blev också bergenian populär. För mig är den förknippad med funkisträdgårdar men har också funnits på landsbygden och i allmogeträdgårdar. Och många betraktar den som en riktigt mormorsväxt!

Bergenia cordifolia
Ljust blommande bergenia i min gamla trädgård

Bergenia cordifolia
Inte mycket till jordmån uppepå berget men bergenian klagade inte!

Bergenia cordifolia
Två sorter fanns i min trädgård. En ljusare rosa med hängande blomklockor (övre raden) och en mörkare rosa med uppräta blommor och röda stjälkar (nedre raden).


Bergenia cordifolia
Här bildar bergenian en vacker bladbård mellan murkrönet och staketet.

Bergenia cordifolia
Platt som en pannkaka efter vintern. Men den reser sig när det blir plusgrader och till hösten får den vackert rödanlupna blad.

Bergenia cordifolia
Ett trött och bortglömt bergeniaparti i min trädgård. Alla löst liggande stjälkar revs bort med blad och allt tidigt på våren. Därefter bredde jag ut ett lager ny, näringsrik jord ovanpå och året efter blommade det fantastiskt!


Bergenia cordifolia
Stor blomsterprakt i det renoverade beståndet.

Bergenia cordifolia autumn colors
Underbar höstfärg i slutet av växtsäsongen.

Visst är det en fantastisk växt trots allt? Om den bara får god omvårdnad blommar den vackert om våren och de stora blanka bladen kan lugna ner vilken vildsint plantering som helst. Helt klart en bra kompletteringsväxt till alla typer av planteringar!

6 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Ååå, fina bilder!
Kul att du lyfter bergenian. Den förtjänar att nämnas lite oftare. Klänger på en stenkant i min trädgård sen 1950-talet och en stor del av den tiden utan nån tillsyn alls. Tyckte inte om den i början, men efter upprensning blev den en riktig snygging. Har till och med köpt nån sort till. Snygg blomning som står länge som snitt om man så önskar och så dessa vackra, blanka vintergröna blad. Vad kan man mer begära...
Ha det gott
/Anette

Anna-Karin Rickardsson sa...

Det var tjusiga bilder på bergenia. Vilken blomning! I vår trädgård fanns ett stort misshandlat anskrämligt bestånd med hjärtbergeniasom som stod lite i skymundan, och som bara har fått stå där i flera år. I fjol grävde min man bort det och tänkte nog ta bort dem men det fick han inte. Nu växer den på tre nya ställen i trädgården istället och börjar så smått hämta sig. Tacksam för tipset om att lägga ut ett lager med riktigt näringsrik jord för att få inte bara vackra blad utan också den praktfulla blomningen. Här där jag bor, på Hammarö, har den varit så vanlig att den nästan blivit betraktad som ett ogräs. De gamle här kallar den för Hammarö-blaffa och det säger väl en del.
Kul om den kan få lite återupprättelse. Beträffande min pingstlilja av modell äldre så blommar den för fullt nu, sist av alla narcisser, och jag har tagit bilder så den kommer i mitt nästa inlägg.
Ha det gott i sommarvärmen! Anna-Karin

Laila sa...

Bra att du propagerar för denna förbisedda växt! Här var den en av de få som överlevt år av vanskötsel när vi övertog stället på nittiotalet. Den gläder oss fortfarande med blomning varje år och ser faktiskt ut att sprida sig till omgivningarna i ett ganska vilt parti av trädgården.
Allt gott!/Laila

Anna-Karin Rickardsson sa...

Hej igen Kristina!
Ledsen att jag inte skrev om, som jag tror, den gamla pingstliljan i mitt förra inlägg så som jag egentligen hade planerat. Nu är den dock med och finns på fyra bilder i slutet. Skulle vara riktigt kul att få veta vad det är för sort. Hoppas du eller någon annan kunnig trädgårdskännare vet. Den känns gammaldags men är kanske nyare än vad jag tror.
Önskar dig en trevlig helg! Anna-Karin

Laila sa...

Hej Kristina! Blir orolig när jag ser att du inte har bloggat på mycket länge! Hoppas allt är väl!
Kram/Laila

Unknown sa...

Bra inlägg! Bergenia är sååå underskattad! Jag har flera bestånd och namnsorter, ett måste för bergiga tomter.
Hälsar
Marta