20 februari 2015

Lilla surjordspartiet - planer och drömmar

För några år sedan gjorde vi ett litet, litet surjordsparti vid gaveln av lillstugan. Mest på prov! Det ligger mellan husgaveln och skogen och solen kommer bara ner hit ett par timmar mitt på dagen. Regnvatten från taket leds rakt ut i jorden för att den enda rhododendron som vi planterat där ska trivas.

Rhododendron brachyparcum


Det är en R. brachyparcum. Jag fick den av min gudmor för tio år sedan och den är därför en kär växt. Den trilskas lite och blommar sällan men är behändig i formatet och kan inte stå bättre någon annan stans. Har flyttat med den från trädgården i Stockholm (som nu är såld).

Området för surjordpartiet

Planerna är nu att utöka partiet och fortsätta med tanken att ha inhemska surjordsväxter (utom rhododendron som får stå kvar). Platsen blir mellan husknuten och björkarna ungefär. 

Linnea och hönsbär, vilda växter för surjordspartiet.


Redan nu växer här linnéa och hönsbär. Jag har fuskat lite eftersom jag inte fick tag på Cornus suecica  och har i stället planterat Cornus canadensis. Men den tycks trivas och breder långsamt ut sig.

Två andra vackra svenska vildväxter jag har prövat här är Jungfru Marie nycklar och bienellen skogsklocka.

Jungfru Marie nycklar, skogsklocka och vitpyrola

En planta av jungfru marie nycklar (ovan till vänster) hade slagit sig ner i en jordhög och jag ville inte riskera att förlora den. Jag flyttade den till surjordspartiet och den svarade med att blomma med kraftigare stängel än någon av de andra vilda orkidéerna på tomten! Jungfru Marie nycklar är en av de få inhemska orkideerna som   trivs i sur jord. De flesta svenska orkideerna hittar man annars i kalktrakter.  Skogsklockan (ovan i mitten) drog jag upp från frö för några år sedan men den blev inte långlivad eftersom vildsvinen grävde sönder planteringen. Nu har jag beställt nya frön och ska dra upp flera plantor. Tyckte så mycket om den! Vitpyrola till höger är en skogsväxt som vi har ganska gott om. Nu när vi successivt fäller träd och skogsnaturen får ge vika är jag rädd att förlora den lilla söta pyrolan. Tänker försöka flytta några plantor på prov och ser hur det går. Den lär vara svår att flytta har jag läst. Två marktäckare som inte har trivts är myskmadra och hasselört. Tror jorden är för näringsfattig och pH-värdet för lågt för dem.

Andra växter som kan vara värda att pröva som marktäckare är den söta lilla harsyran och ekbräken

Man behöver ju en stomme av lite högre växter i surjordspartiet också. Just nu står några andra buskar där, mest för att jag inte vet var jag ska göra av dem men tanken är att ta plantor av odon från nedre delen av tomten och försöka få att trivas här. Tycker de gröngrå bladen är väldigt dekorativa!

Odon

En annan växt som växer vild hos oss är skogsolvon. Har bara hittat små skott ännu på vår egen tomt, men genom att flytta dem till lite mer ordade förhållanden kanske de sätter fart. Skogsolvon vill ha det ganska fuktigt. Därför tänker jag plantera dem nedanför större stenar med lutning mot plantan. Stenen fångar upp regnvatten som rinner ned vid buskens rot är det tänkt.

Skogsolvon (Foto: Wikipedia)

Vi bygger upp partiet med torvblock, stenar och gamla stockar. Vi stödköper nog lite färdig rhododendronjord men merparten av jorden gör vi av lövkompost och förna från barrskogen. Vi har dessbättre inga rotogräs som spökar så det är bara att ta bort grässvålen och bygga uppepå.

Torvblock, sten och gamla stockar utgör stommen.

Det här är en av planerna på göra listan 2015, en lista som kanske mer är en önskelista. Jag vet att vi har betydligt viktigare saker att ta hand om i sommar men det är ju så roligt att planera! Halva nöjet!


6 kommentarer:

Laila sa...

Det kommer att bli jättefint! Vilken lyx att inte behöva ta hänsyn till en massa rotogräs!
Allt gott!
Laila

Sabelhagens Olivlund sa...

Det är kul att planera:) Det låter jättefint det som du tänker. Spännande växter du har där, de flesta nyheter för mig, surjord är jag inte så bra på:)
Trevlig helg
Kram Maria

Annika Christensen sa...

Ohh vad jag skulle vilja ha lite surjordsväxter. Vår trädgård är en torr trädgård som ligger i en sluttning. Långsmal tomt och slangen räcker inte ända bort i ändarna. Jag vill dessutom helst ha växter som klarar sig utan att man vattnar. Men jag saknar just de som du visar här. Man kan ju inte få allt.
Ha en skön helg
Annika

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Kul idé med bara vilda växter! Måste erkänna att jag tänkt tanken men det har blivit en blandning här istället.
Lycka till!

Annica sa...

Hej! Kikat runt lite på din fina blogg och fina trädgård :) Halkade in via Laila på Fagerdala. Allt gott/ Annica

Gunilla Teckenberg sa...

Planer och drömmar hör trädgården till, det kommer att bli jättefint!

Vi gör nästan enbart surjordspartier numera, dels för alla Rhododenron men också för att vi upplever att de finaste växterna och det största urvalet finns just bland växter som föredrar lågt pH värde i jorden.