22 februari 2015

Underbaraste vårtecknet

I morse låg hela världen in bäddad i 5cm fluffig nysnö. Vackert är det men jag som längtar så efter våren!

Nu är det plusgrader och det droppar från träd och takskägg. Molntäcket lättar och solstrålarna tittar fram. Är det vår eller vinter?

Men under min promenad i går eftermiddag hörde jag den, vårens allra finaste budbärare koltrasten. Man blir salig. Lyssna på den vackra sången i marginalen till höger ==>


Foto: Wikipedia

Ingen tvekan, våren är på väg.


8 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Här vara det också vinter i morse men sedan blev det lite vår och sedan blev det vinter igen på em. Ja den sången är underbar. Vi har dem året runt hos oss.
Allt gott
Annika

Rost och rädisor sa...

Koltrasten är en kär vän i trädgården. Vi har haft ett par stycken vid fågelbordet hela vintern.
Allt gott
Anette

hagen vår sa...

Hei! Den sangen lengter jeg etter. Å høre den fra skogen gir meg gåsehud og nesten åndenød. Å se den på toppen av de høyeste grantrærne; Lykke. Da sitter jeg på trappa og nyter. God kveld! Anne

Gunilla Teckenberg sa...

Ja, koltrastens vårsång är underbar! Den brukar vara tidig med att påannonsera våren men här har jag ännu inte hört den.

Ha det gott!

Anna-Karin Rickardsson sa...

Ja, det pendlar mellan vår och vinter. Just nu har vi snöstorm här i Värmland så att lyssna till koltrastens melodiösa och klara stämma var härligt och gav hoppet om vår åter.
Allt Gott! Anna-Karin

Laila sa...

Åh, har du hört den sjunga redan! Vi har koltrastar i trädgården, men inte har de börjat sjunga än. För mycket vinter här fortfarande!
Allt gott!
Laila

Helena sa...

Jag har inte själv hört den än men 'han den ende' hörde den i skymningen häromkvällen när han var ute med Sigge. De brukar sitta högt upp i nån gran .
Verkligen vårkänsla att höra koltrasten ♥
KRAM från mig!

Giga sa...

Det är trevligt att höra śpiwu fågel, meddelar bark våren. Hälsningar.