21 januari 2015

Ovanligt amaryllistips!

Webben kan verkligen vara en källa för nya bekantskaper och utbyte av både det ena och andra i växtväg.

Fick för en tid sedan ett mail av en skribent i Florida som tänkte skriva om en av mina älsklingssorter av amaryllis, 'Benfica'.

Hippeastrum Benfica
Amaryllis 'Benfica'

Svårt att hitta bilder på 'Benfica' fick jag veta och därför var det roligt att kunna bidra med en bild! Kika gärna här på Pennys spännande artikel: Tampa Bay Times

Kanske kan man tycka att det är en konstig tid på året och skriva om amaryllis särskilt om ämnet är att skapa drama i trädgården och amaryllisen nämns tillsammans med Caladium. Men det visar att det sätt vi är vana att se amaryllis, som julblomma, inte är allenarådande. Är klimatet det rätta betraktas amaryllis som en vårblommande lökväxt för trädgården!

Har man turen att få amaryllis att överleva till nästa säsong kan de hända att den så småningom kommer in i sin egentliga årsrytm.


Hippeastrum Nymph
Amaryllis 'Nymph'

Jag har en Amaryllis 'Nymph' som haft godheten att komma tillbaka. Första året planterad i Waldemarsuddekruka med lite andra vårlökar och murgröna.

Hippeastrum Nymph second year in pot
Amaryllis 'Nymph' i knopp för andra året

När den var utblommad var jag för lat för att gräva upp lökarna. De fick vara kvar men jag klippte bort de blad som växte ut eftersom jag egentligen bara ville behålla murgrönorna. Och se, i februari året där på kom helt överraskande flera knoppar. Som ni ser har murgrönan vuxit en hel del men det tycktes inte bekomma amaryllisen. 

Allt står fortfarande kvar i krukan och jag väntar med spänning på vad som ska hända i år. Har jag tur blir det kanske en vårblommande Nymph i år också!


4 kommentarer:

Mejrams! sa...

Vilken fin bild du har fångat med knoppen bland murgrönan. Jag har några amaryllisar som blommar precis nu som jag tänkte spara. Egentligen tycker jag att amaryllisen fungerar när som, så hos mig har det blivit en liten vårvinter blomma. Ha en fin onsdagkväll!/Merja

Laila sa...

Även här brukar gamla julamaryllisar blomma till våren. Men i är började fjolårets lökar att skjuta knopp lagom till jul! Så nu har vi ett stort gäng färgklickar i våra vinterfönster!
Ha det gott!/Laila

Maribel sa...

Amaryllisen är så fin, kanske skulle prova att ha kvar dem i krukan, och se om jag lyckas att få dem att blomma igen. Vackra sorter, Benficas mörka röda färg, otroligt vacker. Ha det gott/Marika

Rost och rädisor sa...

Ursnygga amaryllisar. Säger som Mejrams att här är amaryllisen en vinterblomma som faktisk även blommar i trädgården ibland.
Kanske skulle tudra till mig och klippa av den första bladrosetten för att se om de blir fler knoppar.
Trevlig helg
Anette