23 januari 2015

Ängen inspirerar


Meadow
Ängen min!

Vad man kan längta efter en sommaräng såhär års! Känns som en ynnest att få ha en liten äng på ägorna att längta till. Ängen har alltid inspirerat mig att lära mig mer om natur- och kulturmarksvård.


Jordbruksverkets publikationer
Bra bok från Jordbruksverket!


Och den här boken tror jag är min största inspirationskälla! Så många gånger jag har bläddrat och läst, antecknat och funderat, planerat och drömt. Utgiven av Jordbruksverket är det ju en fackbok riktad till jord- och skogsbrukare. Men det kan räcka med att äga en bit mark för att den ska vara användbar och vill man odla en naturträdgård är den full av tips och idéer som kan inspirera till att skapa biotoper för många växter och djur.

Men det tar tid att skapa en naturträdgård. Det är ju inte så att man ritar sin trädgård, anlägger murar och gångar, gräver för nya rabatter och planteringar. Man utgår lite av vad som finns och bygger varsamt vidare på det. Att exempel genom slåtter få en äng just så blomrik som man önskar kan ta tiotals år. Så tålamod är ledordet. Inte alltid så lätt ska jag lova och visst händer det att man "anlägger" bara föra att man inte kan låta bli! Det är trots allt viktigt att inte bli rigid! Det måste finnas något utrymme för skaparglädje också :-)

Nu önskar jag bara att säsongen sparkar igång. I år har vi några rejäla utmaningar eftersom vi fixat avlopp och borrat ny brunn och det är enorma sår i backen som måste fixas till.'

Blir du nyfiken på boken? Den finns att köpa här Jordbruksverket webbutik

Fler inlägg om äng hittar du här:


ängsvård;vård_kulturmark;äng;hage;slåtteräng


4 kommentarer:

Gunilla Teckenberg sa...

Grattis Kristina till din blomsteräng! Det kan verka enkelt att åstadkomma men det är en av de svåraste utmaningar man kan ge sig på i trädgårdslivet.

Vackert att titta på men ännu viktigare - en insats för den biologiska mångfalden. Blomsterängar är numera en bristvara i vår natur.

Laila sa...

Tiotals år? Nja, visserligen har jag planer på att bli 100 år, men att börja anlägga en äng när man fyllt 76 - jag nöjer mig nog med våra hästbetade ängar som invaderats av lupiner och hundkex, väldigt vackert kring midsommar!
Trevlig helg!/Laila

Annika Christensen sa...

Vilken vacker sommaräng du bjuder på.
Verkar vara en riktigt bra bok.
Ha en skön helg
Annika

Susie på Stjärnarve... sa...

När vi flyttade hit var det en blomstrande äng jag såg framför mig på det vi kallade "yttertomten" och som numera har gjorts om till en blivande liten park. Tyvärr fungerade inte jobbet med att anlägga en äng, det blev enbart ogräs som växte där. Dessutom vart det nog så att TÅLAMOD inte precis var vad jag hade - eller har. Eftersom man börjar bli "lite äldre" så har jag helt plötsligen fått ganska bråttom och föredrar växter som växer upp fort. Extra fort faktiskt!
Men jag njuter av andras ängar.....
KRAM
Susie