8 juni 2014

Vackert vit och vild

Vita blommor är lite speciella. Omhuldade och ibland eftertraktade. Fina i skymningsljus, där de lyser alldeles speciellt vackert!

Hittar jag vitblommande former av vilda blommor blir jag extra glad om jag har möjlighet att ta ett skott eller frö.

Den här vita förgätmigejen hittade jag på en parkeringsplats i Uppland. Som ogräs växte de i gruset och en liten flisa kunde följa med hem. Nu sprider den sig i suggan bakom huset.



Vitblommande fingerborsblomma är lägre än den vanliga rosa och är därför egentligen lättare att ha att göra med. Den blir inte lika ranglig och tippar inte över kanten som den andra gärna gör. Nu funderar jag på att bara låta de vita gå i frö för att så småningom förbättra det vita beståndet.


Helt plötslig för några år sedan dök den här ljuvliga vita varianten av liten blåklocka upp i rabatten. Men säg den lycka som är beständig. Efter att vidsvinen plöjt genom planteringen försvann den och har inte kommit tillbaka. Den kan jag sörja en smula.



Vit form av midsommarblomster är visst ganska vanlig i norrland. I Bergslagen har jag inte sett den så ofta. I skugga blir blommorna svagt rosa.



Inte riktigt kritvit är heller den vita blåsippan. Nu står den i ett skuggigt surjordsparti och är ljust violett.



Både ljus och jord kan påverka vitheten. Nästa vit bli linnéan när den kryper ut ut skogsdunklet. 


Den vita lupinen är ju odlad, men eftersom vägrenarna svämmar över av vildsådda lupinhav så här års tycker jag att man kan räkna den till de vildas skara. Vita exemplar är inte så vanliga. Försöker ta vara på den vita plantan jag har och önskar att den sprider sig. Tycker nästan att den är vackrast av alla vita blommor!


Såg en vit form av tjärblomster på vägen hem idag. Blir nästa art på den vita önskelistan!

1 kommentar:

Carina sa...

Mmmm, varför inte? Vitt är snyggt och passar ihop till ALLT!!! När du skrev om den vita lupinen, så såg jag häromdagen att mitt bland mina vita lupiner, så kom det upp ett par jättekraftiga gula lupiner! Det gillade jag.