13 november 2011

Skydda skotten med grankvist

Har du något som du är extra rädd om? Något som måste skyddas från rådjur och älg och som är svårt att sätta skyddsnät runt? Då har jag ett litet udda tips!

Sätt en liten grankvist i toppen. Ser konstigt ut men har visat sig funka bra hos oss i flera vintrar. Rådjur och älg gillar INTE gran och det ska man ju utnyttja. 


Här en ung oxel som blivit hög nog för att vara svår att slå in i nät. Då får fastbundna grankvistar hålla älgarna borta i stället.


Visst kan det vara bökigt att sätta kvistar i varenda topp om man har en stor förgrenad buske, men jag har gjort det på exempel nyplanterade fruktträd och det jobbet har det definitivt varit värt. Fruktträden har fått vara ifred.


Och en nysatt magnolia ska jag nog dekorera med lite grankvistar inför vintern, trots att jag också har nät runt den. Ibland vill man ha både hängslen och livrem och jag har varit med om rådjur som stuckit ned huvudet även innanför nätet! Då får man ta till andra knep.


5 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Men ett sånt bra tips! Inte för att jag har älgar här i min trädgård men vissa av mina uppdragsgivare har ju lite mer vildmark inpå knutarna. Vet du om det funkar på rådjur också eller låter de sig inte luras?

Hoppas att dina älgar är lättlurade så att oxler och magnolior får vara i fred!

Kram Anna Vattenkanna

M/S Design sa...

Det där ska jag testa!!!

Snäckskalsdalen. sa...

Så fiffigt och dessutom tyckte jag det såg kul och fint ut!
Agneta kram

Leena sa...

Jättebra tips, tack! Har två nyplanterade fruktträd som passar bra att skydda på detta sätt. Vi har nät runtom men om det kommer mycket snö så kanske rådjuren kommer åt i alla fall.

Hans sa...

Vilket bra tips, man hade ju önskat att man kommit på det själv.
Jag måste testa detta, hoppas sedan att våra fruktträd får vara ifred för de hungriga älgar som ibland går bärsärkargång i trädgårdens gränsmarker mot skog och äng.
Ha det fint.