13 oktober 2011

Nära naturen på Hem&Villa

"Nära naturen" är temat på den pågående Hem&Villa mässan i Älvsjö. Det gjorde mig förståss lite nyfiken så ett besök blev det idag på eftermiddagen.

I foajén hade trendanalytikern Paula Malm skapat en lounge av bord i tjocka plankor och stubbar att sitta på....


....Elle Interiör hade en monter i mustiga färger, med löv, mossa, bark och nypon i fina arrangemang. 


Eller som här med hortensia.



I utställningen "Träsmak" vara varje liten kvadratisk monter snickrad av ådrig plywood och växter var arrangerade i tuffa "krukor" av kopparrör sågade i olika längder och i olika grovlekar. Jätteläckert!


Temat dök upp i några andra montrar också men i det stora hela var det ganska tunnsått med naturinspirerat. Och inte så mycket ekologiskt nytänk heller. 

Enligt mässans utställningsproducenter "strävar vi nu efter okonstlad äkthet" och vi använder naturen som inspirationskälla. Men än så länge känns det som det i första hand är en trend förespråkad av några invigda även om jag tror att intresset för ekologiskt, naturnära och "äkta" har vaknat hos oss konsumenter.

Själv är jag svag för när äkta och fabricerat blandas. Stram betongcylinder, krusidulliga järnljusstakar tillsammans med renskinn och zinkspaljé.


Otroligt vackra betonghandfat, här ett i lövform, designar Joanna Forslund. Underbar yta och finnish.


Men favoriten, på temat "Nära naturen" var ändå de ljuvligt vackra små träd som Matilda Bengtsson formger och tillverkar i metalltråd. Ett sådant träd önskar jag mig!



2 kommentarer:

Marie Lithén sa...

Åh så mycket fint! Så glad att du rapporterar. Älskar den naturliga trenden, men egentligen hoppas jag ju innerst inne att det inte är en trend, för de är ju så tillfälliga. Utan hoppas att detta är något som kommit för att stanna. Det naturliga är ju en så bra bas, att blanda med trender

X sa...

Vill önska dig en trevlig helg och tacka för härliga bilder från Hem & Villa mässan.

Kram Lussan