2 september 2011

Planer för tulpaner

Även om tulpanlökarna kan sättas senare på säsongen är det ändå hög tid att fundera på vad man tänkt sig i tulpanväg, i alla fall om det är lökar som måste beställas.

Sen många år står kända 'Zomerschoon' på önskelistan. Att den är från 1620-talet gör den smått historisk och det är nog just det som triggar. Lökarna kostar mellan 200 - 250 kr styck så det är kanske inte något man köper i brist på annat.

Tulipa 'Zomerschoon' (Foto: Historical Flower Bulbs)



Av de historiska tulpanerna finns de andra sorter som är väl så vackra och inte kostar en förmögenhet.

File:Tulip Tulipa clusiana 'Lady Jane' Rock Ledge Flower Edit 2000px.jpg
Tulipa clusiana (Foto: Wikipedia) 


































Tulipa clusiana från 1607, blir endast runt 20 cm hög och får rosaröda strimmor på utsidan av kronbladen.

Bara något lite högre blir 'Duc van Tols'. Den är från 1700 och var, läser jag, en otroligt populär sort under flera århundranden.

Tulipa 'Duc van Thol Rose'(Foto: Historical Flower Bulbs)

Vill man ha en riktigt elegant men historisk rembrant-tulpan ser 'Absalon' från 1780 magnifik ut. Den passar inte i färg hos mig, men är vacker att visa.

Tulipa 'Absalon' (Foto: Historical Flower Bulbs)

Historisk är inte 'Libretto Parrot' som jag förälskade mig i på Ulriksdal i våras, men papegojtulpaner har varit kända i odling sen 1600-talet. Denna papegoj-tulpan har strimmor i aprikos, rosa och lime på utsidan av kronbladen.

Tulipa 'Libretto Parrot'
Jag har ingen stor erfarenhet av tulpaner eftersom jag aldrig tidigare ägt en trädgård som inte hemsökts av rådjur på vårarna. Därför har mina första tulpanförsök varit lite blygsamma och stannade vid två botaniska sorter.

För andra året blommade i fjol denna klarröda tulpan, en anemontulpan. En toppenbra bas-tulpan tycks det mig, om uttrycket tillåts! En tulpan som ser ut som en tulpan, rätt och slätt. 

Tulipa praestans 'Van Tubergen' 

Tulipa praestans ' Van Tubergen' är verkligen klarröd!

Extra förtjust blev jag i den gula flocktulpanen som satte rikligt med frö efter blomningen! Utsidan var som på många tulpaner nästan det vackraste, skimrande i oliv och rostrosa.

Gulvit flocktulpan (Tulipa tarda)
Flocktulpanslökar blir det absolut fler av i höst, även om jag hoppas att de jag redan har ska sprida sig av egen fri vilja.


Neotulpanen T. marjolettii har jag hört talas om och blivit nyfiken. Neotulpaner kallas förvildade tulpaner och de finns att hitta på bland annat Öland och Gotland. T. marjolettii lär vara lik just dem.  

T. marjolettii
Tulipa marjolettii 

Det finns en tulpan som kan räknas till vildtulpanerna i Sverige och det är Tulipa sylvestris. Den kom till Sverige som odlad men var neutraliserad redan på 1700-talet. Den lär vara kinkig och krävande och jag har inte hört talas om att någon haft den som rabatt-tulpan. Men vacker är den på bild.

Tulipa sylvestris (Foto: Virtuella Floran)

Lökarna hittade jag bland annat på:

http://www.broadleighbulbs.co.uk

Växter i det här inlägget:

  • Rembrandttulpan (Tulipa gesneriana 'Zomerschoon') 
  • Italiensk tulpan (Tulipa clusiana)
  • Rembrandttulpan (Tulipa gesneriana 'Duc van Thol Rose')
  • Rembrandttulpan (Tulipa gesneriana 'Absalon')
  • Papegojtulpan (Tulipa gesneriana 'Libretto Parrot')
  • Anemontulpan (Tulipa praestan 'Van Tubergen')
  • Flocktulpan (Tulipa tarda)
  • Marjolettitulpan (Tulipa marjolettii)
  • Vildtulpan (Tulipa sylvestris)



Ha en riktigt skön helg!


5 kommentarer:

bloggernefa sa...

Hej Kristina
Fin blog du har. Og jeg ser jo via Malevik - at du er lige så fortjust i Rembrandt tulipaner som jeg.

Har du set Zimtrade har en flot tulipan, som minder lite gran om Rembrandt tulipanerne?

Ha en rigtig bra helg.

Hälsningar från
Eva
Evigglade.blogspot.com

Almbacken sa...

Visst är det härligt med alla lökar men jag får faktiskt beslutsångest....

Jag är svag för Eva Solo och har haft turen att komma över både fågelbord (du såg helt rätt:)) och regnmätare på rea....mycket nöjd innehavare är jag nu i alla fall.

Ha en skön helg!
Kram,
Maria

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Mmmm, den där Absalon får gärna flytta hem till mig! :o)

Rosor och Pioner sa...

Mängder av vackra tulipaner och den översta tulpanen är ju otroligt vacker...hmmm även priset.
ha en fin helg
Kram Susanne

Gela sa...

Hej glad jag är för att jag hittade hit till din fina blogg. Hoppas det är ok att jag lägger till dig bland trädgårdsbloggar jag följer. Ha en fin fin dag/Gela