22 augusti 2011

Finnklinten

Alldeles i närheten växer det Finnklint (Centaurea phrygia). Den är mycket ovanlig och förekommer bara på något fåtal lokaler i Sverige. Den påminner om rödklint men är större och har bredare blad.

Finnklint (Centaurea phrygia)

De ljuslila och lite rufsiga blommorna syns på långt håll där de växer i dikesrenen. Vi som känner till den åker dit och tittar men det har tydligen hänt att de mejats ner av misstag när dikena rensas av skogsbolaget. Den tycks klara sig ändå och växer snällt vidare.

Finnklinten lär ha fått sitt namn efter de finnar som under 1600- och 1700-talen kom invandrande från öster till våra stora skogsbygder. Frön låg gömda med det utsäde som de hade med sig från Finland och spreds på så vis i våra marker.

Stora vackra blommor på finnklinten 

Finnklinten är reslig och vacker och har en fin färg. Det finns inte så många odlade röda eller rosa klintar för trädgården, men både rödklint och väddklint kan man ibland hitta fröer till. Finnklinten får man bara drömma om!

****

Vid ett annat dike står en tall, som nu börjar läka såren efter påhälsning av en björn.

Björnriven tall

Här har den klättrat upp och hasat ner för stammen som brandmannen på sin stång, och dragit långa repor i barken med de vassa klorna. 

Ibland går det vilt till i skogarna!


Läs mer om finnklinten på Virtuella Floran:  http://linnaeus.nrm.se/Finnklint


4 kommentarer:

Rosor och Pioner sa...

Hejsan,
Tack för hälsninge på min blogg.
Du har ett inlägg från Saxå, kommer du från dessa trakter, ser att du har Nora och Huddinge som " hemorter" Jag har bott Hällefors som ju inte liggerr långt från Saxå och numera bor jag i Nya Viker utanför Nora.
Du har en väldigt trevlig blogg.
Susanne

Anna Vattenkanna sa...

Visst är det intressant med växter - invandrade sådana... nu i somras var det en liten diskussion om vissa växters berättigande i vår natur - vissa ansåg att de skulle utrotas eftersom de var invandrare eller trädgårdsflyktingar... När bli en växt naturaliserad? när räknas en växt att tillhöra den svenska floran? Intressanta funderingar tycker jag... Jättebalsaminen som du hade med i förra inlägget tillhörde dessa som vissa ville förpassa ut ur landet. Undrar om även finnklinten räknas dit??? För att tala ur skägget - jag tycker att allt levande har sitt eget värde och att "förbjuda" vissa växter är för mig helt främmande.

Kram Anna Vattenkanna

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vad fin den är finnklinten!! Intressant att höra dess historia också. Å att den är så ovanlig. Attans att den inte finns i min trädgård. Dom som byggde huset på 1800-talet var nämligen finska storbönder. Man kan väl tycka att ett och annat frö kunde ha fått följt med i deras flyttlass. Men det verkar inte så tyvärr :-))

Tack för intressant inlägg!
Kram
Charlotte

Helena sa...

Jättefin klinten härlig färg!Tack för dina fina ord ang.mina fuchsia bonsaier det blev jag glad för!
KRAM från mig!