29 mars 2011

Fjällängen

Utmed stranden i nordost har vi huggit upp en liten glänta. Uppe från huset syns den inte. Gläntan är skymd av granarna men en stig leder genom skogen och man får se upp så man inte snubblar på rötter och stenar. Men precis när skogen öppnar sig ser man ut över vattnet och den stora sjön. I fjärran blånande höjder och milsvida skogar.

Här vill jag ha en norrländsk glänta, en frodig ängsbjörkskog, med fjällkvanne, rödblära och stormhatt. Stormhatten är giftig men ack så pampig och kan i gynnsamma lägen bli upp till 2 meter. Den är verkligen en karaktärsväxt för den här biotopen.  

Pratensis säljer fjällängsfröblandning. Det blev mitt enda inköp på mässan Nordiska Trädgårdar!

Rödblära (Melandrium rubrum)



File:Aconitum septentrionale Padjelanta.jpg
Nordisk stormhatt (Aconitum septentrionale) (Foto: Wikipedia)

Tyvärr har vi inga knuttimrade fjällstugor på tomten i Bergslagen men jag har lånat vackra bilder från Jens Svensson för att få den rätta atmosfären i det här inlägget! 

Tansbodarna (Foto: Jens Svensson, Skogstorpet)
I ängsfröblandningen finns också frön från både midsommarblomster, smörboll och den ståtliga borsstisteln. Den kallas också brudborste och saknar taggar som annars kan göra vackra tistlar till vresiga monster. Brudborsten växer vild på många ställen i våra trakter och är nog den finaste av alla vilda tistlar.

Idag växer olika gräs och mossor på den plats där fjällängen är tänkt. I stället för att ta sig an hela området kan man ta upp rutor 30 - 30 cm som görs fria från annan växtlighet och i dessa rutor så fröblandningen. Då blir projektet lite mer hanterbart!

Midsommarblomster (Geranium silvaticum)


Smörboll (Trollius Europeus)
File:Cirsium helenioides1.JPG
Brudborste (Circium heterophyllum)  (Foto: Wikipedia)

Tansbodarna (Foto: Jens Svensson, Skogstorpet)

I en norrländsk ängsbjörkskog måste man ju ha fjällbjörk. Inte alls så lätt att få tag på men jag tror att man kan få samma känsla av spädare björkar som man tuktar till att bli lite krumma. Fjällbjörken är ingen egen art utan anses vara en underart till vår vanliga glasbjörk så utgångsläget är ok.

I den här gläntan kan man tidigt på sommarmorgnarna inlindad i en filt och lutad mot en gammal stubbe se solen långsamt sega sig upp över trädtopparna på andra sidan vattnet. Det brukar vara alldeles stilla, tyst och mjukt i mossan. Enda sällskapet är lommen som sakta glider  fram över den blanka vattenytan.

 En plats väl värd en fjälläng!


Tansbodarna (Foto: Jens Svensson, Skogstorpet)

Tack Jens för att jag fick låna dina vackra bilder.

Ser mer av Jens bilder på www.tradgardsdesign-jens.blogspot.com
Läs mer om Pratensis fröer på www.pratensis.se



7 kommentarer:

skogstorpet sa...

Härligt inlägg och att ha något så konkret att se fram emot är alltid lika givande. Det låter underbart och jag kan se det tydligt framför mig då jag känner igen känslan från Tansenbodarna och sensommrarna där uppe i Dalarna. Hoppas det blir så bra som det låter! Lycka till!

Helena sa...

Du beskriver så bra att jag tycker det känns som det redan är klart o att jag varit där :-)Härligt!
Jag ska absolut fota krokusen så du får se sen!
KRAM från mig!

Marie Lithén sa...

härligt inlägg! passar mig perfekt:)
Här i Åre snöar det i dag för 9:e dagen i rad, är övertygad om att ni kommer att få det underbart. Kan inte bli bättre än så här i början av april. Själv åker jag till Riksgränsen på ledigheten som börjar i morgon!

Anna Vattenkanna sa...

Det kommer att bli underbart med denna högörtsäng à la fäbodstun...

En riktigt fin idé!

Kram Anna Vattenkanna

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilken underbar idé! Det där med att förstärka det naturliga var vad jag var inne på när vi flyttade hit till Gotland. Men...sen tog trädgårdsintresset och insikten om att vår tomt inte alls var så typisk gotländsk överhanden. Alltså blev det en vanlig trädgård!

Ingegerd sa...

Det låter så spännande med en fjälläng! Det är något speciellt med fjällblommorna! Vilket roligt jobb!
Ha det så gott!

M/S Design sa...

Det låter härligt med en fjälläng!
Många fina bilder!
Mariana