26 mars 2011

Årets blomsterval

Det tar lång tid att välja. Det ska jämföras och läsas. Funderas. Läggas till och tas bort. Men det är ett kärt nöje och utbudet är enormt. Till slut har det kokat ihop till några få val. Alla leveranser har inte kommit än och några inköp blir senare, så det är fortfarande fråga om spänd förväntan. 

Jag väljer gärna  växter som har en historia, som kanske funnits i odling under lång tid, som har förädlats med ett visst mål. Men givetvis ska det vara vackert också. Inte tu tal om annat. 

De här några av valen till vår trädgård i Bergslagen. Avstånden är stora på tomten och en tjock granskog är fond i norr. Därför måste det vara ljusa färger och temat för året blev milt rosa. Det är en färg som stämmer väl med både de vilda blommorna och de odlade, lite torpaktiga växterna.


DAHLIA merckii
Dahlia merckii (foto: www.hardys-plants.co.uk)
Dahlia merckii upptäcktes av en Lehman 1839. Blommornas färg skiftar från lavendelrosa till vitt. Den blir omfångsrik och blommorna sitter på långa, lite gängliga stjälkar.
Luktärt  'Lady Grisel Hamilton' (foto: Rara Växter)
Riktigt historisk är luktärten Lady Grisel Hamilton från 1895 då den också fick pris av Royal Horticultural Society. Underbart lavendelrosa blommor.



Pelargon 'Älvdalen' (Foto: Wibrant Rockdala)


Jag har tidigare skrivit om den här pelargonsorten som heter Älvdalen. Den är precis som Mårbacka en gammal, ganska storvuxen sort men är inte lika omtalad. Den borde få mer uppmärksamhet tycker jag för den är skir på ett sätt som inte Måbacka är. Färgen är mild och mycket vacker.



Gammal är också hängpelargonen l`Elegante. Den såg dagens ljus någon gång före 1868. I soligt läge blir bladen rosakantade. Vita enkla blommor med röda strimmor.



Kanelros Rosa majalis Foecundissima-gruppen  Foto: POM:s hemsida Lars-Åke Gustavsson

Fylld kanelros är gammal rossort. Kanelrosen har hetat Rosa majalis 'Foecundissima' men nya studier visar att det är fråga om flera olika kloner. Den lågvuxna kolonen 'Lövhult' valdes av POM från ett urval på Balsgård och rosen blev årets POM-ros 2010. POM skriver bland annat att lågvuxna kanelrosor vid inventering hittats i betesmarker och därför tror jag att den skulle passa i det som vi planerar ska bli hagmark på landet! Det lär finnas en vit variant av fylld kanelros som POM erfterlyser på sin hemsida, men såna exklusiviteter kan man nog bara drömma om! 

8 kommentarer:

Helena sa...

Det låter fint som du tänkt med ljusrosa!Hängpelargonen har jag o den är en favorit!
KRAM från mig!

Anna Vattenkanna sa...

Så trevliga växter - just de gamla sorterna har något visst. Älvdalspelargonen var en nyhet för mig - ser enastående ut!

Lycka till med odlingarna - ska bli kul att få se resultatet.

Kram Anna Vattenkanna

M/S Design sa...

Gillar dom rosa tonerna!
Kul att se dina mässbilder, det fanns en hel del att se på.
Mariana

Katarinas trädgård sa...

Ser ut att bli kanonfint! Såg också dina härliga bilder från mässan, verkar som man missade något när man stannade hemma, men det är lite långt, tyvärr.
Hälsningar
Katarina

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilka underbara växter! Nu måste jag se Trädgårdsprogrammet på 8:an, men jag tittar nog in igen och frossar!!

Unknown sa...

Hej Kristina,
Vad kul att träffas i lördags, även om bloggträffen var kort! Kul att få upptäcka din blogg också. Den är nu tillagd i min länklista, så jag inte missar fler av dina inlägg.

Vilka härliga blomsterval du gjort. Den där hängpelargonen var ju HELT underbar!

Ha det gott,
Charlotta
Cesars trädgård

Susie på Stjärnarve... sa...

Har frossat runt hos dig nu och tycker att ditt val av rosa växter är ljuvligt!

skogstorpet sa...

Den första dahlian Merckii var fantastisk! Den skall jag tipsa far min om att köpa till sin Dahliarabatt...