28 januari 2011

Vitt och rosa

Då och nu ser man hus i gröna nyanser. Ibland finns det gröna bara som färgade snickerier på ett vitt hus. Om jag hade de färgerna på ett hus skulle jag nog välja växter i grönt, vitt och milt rosa. Här nedan går den rosa tonen igen i kaprifolens knoppar, i iberisen som rodnat och i det användbara stjärnflockan. På senhösten rodnar också syrenhortensians blommor. De håller länge och kan med gott resultat torkas. På det sättet kan man skapa sig ett minne av sin vitrosa plantering att spara hela vintern.


Kaprifol (Lonicera caprifolium) 


Björkspirea (Spirea betulifolia 'Tor' E

Som en god bas i planteringen och för att få lite struktur skulle jag välja pelaridegran. De mörkgröna barrens färg lugnar och ger en bra bakgrund till det vita och rosa. Några rejäla funkiaplantor med vita bladkanter skulle passa väl i den främre kanten tillsammans med vinteriberisen.
Vinteriberis (Iberis sempervirens) är låg och passar bäst i framkanten

Stjärnflocka (Astrantia major) finns i många namnsorter.

Syrenhortensia (Hydrangea paniculata 'Grandiflorum') har vackert bladverk och pryder sin plats redan innan den blommar.

Vit höstanemon kan bli riktigt stor med åren (Anemone x hybrida 'Honorine Jobert')


Det är roligt att leka med färger. I fantasin kan man skaffa sig ett hus i varje stil och färg som finns och välja och vraka bland blad och blomfärger!
Växter i detta inlägg
  • Kaprifol (Lonicera caprifolum) 
  • Björkspirea (Spirea betulifolia 'Tor' E)
  • Vinteriberis (Iberis sempervirens)
  • Stjärnflocka (Astrantia major) 
  • Syrenhortensia (Hydrangea paniculata 'Grandiflorum') 
  • Vit höstanemon (Anemone x hybrida 'Honorine Jobert')









1 kommentar:

an angel at my table sa...

Tack för att du påminde mig om Björkspirea (Spirea betulifolia 'Tor' E) den ska jag plantera på min ros ö. Härlig blogg du har nu ska jag surfa runt här hos dig!!