19 januari 2011

Pelargonlängtan

Jag minns en pelargon som min mor fick som stickling av en granne. Pelargonen var av den gamla starkväxande sorten där man kunde se de kraftiga stjälkarna mellan bladen.  Blommorna var enkla, på långa skaft och underbart lavendelrosa i stora klasar. Som jag kommer ihåg denna underbara krukväxt!

Så dyker det upp en bild i ”Wibrant Rockdala”-katalogen. Den avbildade ”Älvdalen” är så lik min barndomspelargon och jag måste beställa sticklingar för att se om jag hittat rätt. De gamla plantorna som min mor hade är sen länge borta.


Älvdalen (foto: Wibrant Rockdala)
Jag tycker om just de gamla starkväxande sorterna, framför allt de med enkla blommor. Jag har haft några ”PAC Antik”-sorter som har varit fantastiska. Wibrant Rockdala tipsar om att plantera tre plantor tillsammans i en kruka och spaljera upp dem i en pyramid. Jag har aldrig gjort så men det låter som en god idé eftersom de har en obändig växtkraft!


pac Antik Violett (foto: Wibrant Rockdala)
Och i Medelhavsträdgården i Edvard Andersons växthus växer ”Hollywood Star”. Även den är av den rätta kalibern!

Hollywood Star  fotograferad i Edvard Andersons växthus, Bergianska Trädgården, Stockholm


En gammal släkting i England planterade ut sina pelargoner direkt i rabatterna och lät dem bli en del av de övriga planteringarna. Eftersom pelargonerna blommar under så lång tid är det ju ett förträffligt sätt att förlänga blomningen i rabatten!


Växter i detta inlägg:
Pelargonium x hortorum 'Älvdalen'
Pelargonium x hortorum 'pac Antik Violet'
Pelargonium x hortorum 'Hollywood Star'


Källor:
Katalog Wibrant Rockdala 2011 www.rockdala.com
Bergianska Trädgården www.bergianska.se







Inga kommentarer: