18 mars 2018

Drömmen om en mormorsträdgård

Fantastiskt med webben och det enorma utbud av bilder på trädgårdar och växter. Så mycket fantastisk inspiration och så mycket lärdom. Bilder sparas på Pinterest och Instagram och med tiden har man ett enormt bibliotek av inspiration.

Det finns några bilder och trädgårdar som jag ofta återvänder till. När jag först fick se Anna Stenbergs inlägg om mormosträdgård klack det till i mig. Precis så vill jag ha det i min egen trädgård! Se så fint växterna är infogade mellan de mossiga stenarna och hur gräsmattan mjuk slingrar sig mellan planteringarna. Växtvalen är traditionella. Primula, gullviva, näva, förgätmigej, fänrikshjärta och silverarv. Här behövs inga märkvärdiga saker. Det är lantligt och naturligt och färgerna skimrar under trädens skira grönska. På högsommaren är det lite dunklare och då kommer ormbunkar, nävor och funkior som fyller på med ännu mera grönska.


grandmothers garden
Gullvivor lyser mellan stenarna.

Springflowers
Gräsmattan följer planteringarna mjukt och fint.

Primula veris
Primulor och gullviva med vackra färger.

Perennials
Klassiska växtval med fänriksthjärta, primula, silverarv och näva.

Countryside landscape
Tomtens vackra läge i landskapet blir en extra dimension.

Forget me not
Solur. Kanske den enda trädgårdsprydnad som står sig i alla lägen.


Perennials
Infarten på tomten är bara hjulspår i gräset. Inga grusgångar eller plattsättningar.

Spring blooming trees
Ljuvligt under fruktträdens vita blomning.

I min egen trädgård, finns stenar och rösen i mängd och i somras började jag plantera lite mer bland stenarna. Raka rabatter finns bara runt huset. Annat passar inte sådär mitt i Bergslagsskogen.

Tack till Anna Stenberg för att jag fick låna dina fina bilder! Kika gärna in på hennes hemsida : http://www.adddesign.se

I nästa inlägg tänker jag skriva om de speciella växter som kan passa till en sådan här trädgård.

Jag önskar er alla en skön dag!

Kristina
Primula_veris; geranium_macrorrhizum; primula_vulgaris; dicentra_formosa; myosotis_scorpioides 


2 kommentarer:

Anna Stenberg sa...

Åh vad jag längtar till vår nu när jag ser bilderna. Hoppas vi ses på Nordiska trädgårdar. Mig hittar du i så fall i C09:46 i trädgården som heter Moodroom. =)

Laila sa...

Väldigt fin trädgård utan större åthävor! Ska kolla upp hennes hemsida, tack för tipset!
Allt gott!