23 november 2016

Advent och jul i kruka - en tillbakablick

Det roligt att titta tillbaka på hur man valt advents- och julblommor genom åren! Man ändrar sin smak det är helt klart. Modet ändras ju också över tid och det som är snyggt ett år ser nattståndet ut ett annat.


För ett par år sedan hade jag nästan bara vita blommor. I den gamla adventsljusstaken av mässing hamnade vita hyacinter i stället för ljus.



Den vita julstjärnan 'Princettia White' tror jag var ny då, 2014. En riktigt vit julstjärna med lite mindre blommor. En sort som jag fortfarande tycker mycket om.


Julstjärnan 'Princettia' med lite annat smått och gott på köksbänken.


Vita julrosor vill jag inte vara utan! Zinkkrukan från Slottsträdgården hade precis rätt patina, även om det säkert var fabriksgjort. 


För fyra, fem år sedan var näver och bark på modet. Det dök upp på allehanda ytterkrukor, på dosor och burkar och ljusstakar. Men visst, det var verkligen fint tillsammans med tallris, julstjärnor, murgröna och hyacinter.


Bara gröna kuddar i fina patinerade terrakottakrukor året efter "näver-året". Kanelstängerna nedstuckna i lökvaser doftade härligt i köket.


Ingen jul utan amaryllis! Så ofta jag fått lökar av snäll make eller trevliga vänner. Egentligen tycker jag allra bäst om fräkniga amaryllis med mindre blommor på fler och lägre stänglar än de så vanliga stora generösa amaryllisarna. Men en gåva är en gåva och jag man blir ju imponerad av de gigantiska blommor när de slår ut. 


Plättar i luften hade jag inte tidigare kallat julblomma men den är ju så enastående i alla sammanhang, vinter som sommar. Tror just denna blev över från något annat arrangemang och hamnade i kruka på fönsterbrädan. 2013 var året.


Året efter plättar igen. 2014 firar vi julen i en hyrd modern villa där vi bodde evakuerade efter branden. Verkligen "ljust och fräsch" i denna villa och gamla ärvda saker fick samsas med rak glaskruka för julblommorna. Men det är kul med variation!


I Bergslagen är stilen en annan men jag tycker om när det ser ut som det skulle kunna ha gjort hos mormor. En rutig duk, en gammal syltkruka. Ganska långt i från de avundsvärt snygga arrangemangen som många av er visar och som man hittar på älsklingsställen som Zetas och Slottsträdgården.


I samma stil är den här korgen med vita krysantemum och tallris. Skulle kunna passa i hörnskåpet precis som syltkrykan. Den här korgen gjorde jag som gårbortsblomma till en familj i just en gammal stuga med vita knutar där jag tycker det passar så bra.

Nu är det hög tid att planera för årets julblommor! Ett sant nöje. 


3 kommentarer:

Laila sa...

Åh, jag faller pladask för den där amaryllisen! Har du namnet på den? Den vita julstjärnan är också fin. Lite julblommor blir det nog här också men inte så mycket pynt eftersom vi firar jul hos barn och barnbarn. Ganska skönt att slippa julstk här, vi har nog att göra ändå som du kanske förstår!
Önskar dig en skön kväll!/Laila

AnnA sa...

Hej!Åh, så fina arrangemang tiderna igenom. Jag gillar att ha lite olika både utomhus och inomhus. Just nu har jag två olika trälådor, en med änglatema och ett med tomtetema, och så amaryllis och julros, vitmossa. Och så har jag stoppat en miniamaryllis och en ministjärna i några Erik Höglund glas prylar. Skall visa bilder på bloggen inom kort...Trevlig helg! Och fina instagrambilder förresten! Hälsningar AnnA

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Kul att se hur stilarna förändras och nog tycker jag att alla har sin charm :)
Det viktigaste är ändå att de passar in i miljön där de hamnar.
Ha det fint!