25 januari 2016

Gammal är äldst - poetens narciss

Poetnarcisser vill man så gärna ha i sin trädgård, växandes i högt gräs i hundratal. Det är absolut ingen omöjlighet för lökar är inte svåra att få tag på.

Narcissu poeticus 'Actaea'
Pingstlilja (Narcissus poeticus 'Actaea')

Narcissus poeticus 'Actaea'
Pingstlilja (Narcissus poeticus 'Actaea')

Pingstlilja Sofieros Slottspark
Pingstliljor i Sofieros Slottspark


Poetnarcissen är en av de äldsta trädgårdsväxterna och har odlats under lång tid i vårt land. Trots att det säljs under namnet 'Narcissus poeticus' kan de skilja sig en del från varandra och de finns flera gamla namnsorter.

Narcissus poeticus 'Recurvus'
Gammal pingstlilja (Narcissus poeticus 'Recurvus')


De här två narcisserna (ovan) dök helt plötsligt upp i vår äng. De är spädare, kronbladen smalare och de viker sig bakåt mot slutet av blomningen. Doften är ljuvlig och jag får för mig att de är av äldre sort än de poetnarcisser som säljs i butikerna. Den finns en gammal sort 'Recurvus' som liknar denna mycket.

I en plantering på Sofiero fanns en bård av narcisser som liknade dessa. Blir nästan lite sugen på att kontakta Sofiero och hör om det är en speciell sort?

Pingstlilja
Pingstliljor i Sofieros Slottspark


Vad som gladde mig nästan ännu mer förra sommaren var att det också dök upp en fylld narciss i ängen! Nu var ju sommaren en regnig och blöt historia och den vackra narcissens kronblad blev snabbt förstörda. Men ljuvlig var den och doften lika underbar som hos de enkla! En liten egenhet hade den som jag faktiskt läst om. Knopparna kan ha svårt att slå ut eftersom svepebladen inte spricker som de ska när blomman sväller. Därför knipsade jag av svepebladen i toppen för att knoppen skulle kunna utvecklas. 

Dubbel pingstlilja

Dubbel pingstlilja
Dubbel pingstlilja (N. poeticus 'Plena')


Den dubbla poetnarcissen kallas ofta för N. poeticus 'Plenus' (synonym med 'Albus Plenus Odoratus') och är känd åtminstone sedan 1600-talet. Det finns flera olika varianter av dubbla pingstliljor och hittar man den såhär som jag gjort kan det vara svårt att exakt veta vilken sort det är.

Nåväl, nu hoppas jag att båda dessa narcisser ska dyka upp igen och i år ska jag försiktigt försöka gräva upp lökarna och sätta dem på ett ställe där de kan få de allra bästa livsbetingelser.

Om det är någon av er som har erfarenhet av riktigt gamla poetnarcisser, skriv gärna en rad i kommentaren. Det vore så roligt att få höra!



10 kommentarer:

Laila sa...

Köpa dem säckvis säger du. Var? Ser helt fantastiskt ut!
Allt gott!/Laila

hagen vår sa...

Hei! De du viser på bildet nr. 4 hadde vi i hagen jeg vokste opp.Så vi har noen i hagen nå. Det er lurt å dele dem for da får man nye løker som blomstrer. De kan slutte å blomstre hvis ikke løkene får bedre forhold Jeg har også funnet dem i en gammel fraflyttet hage. Jeg synes de er de vakreste av alle pinseliljer. De dufter himmelsk.
Anne

Anonym sa...

Så härliga bilder...kan känna doften på pingstliljorna ända hit!!

Veronica sa...

Näe, jag har ingen kunskap om poet narcisser. Men jag kan se hur vackra dina dubbla är och kan nästan känna doften av dem.
Snart är vi där igen och jag längtar sååå!

Kram

//Veronica

Anna-Karin Rickardsson sa...

Är också mycket förtjust i "Narcissus poeticus" och har ett tjugotal som växer ihop med pärlhyacinter och orange tulpaner. Det är tyvärr den sorten som kan köpas nu och jag har köpt dem i små påsar fem och fem så det där med stora säckar med hundratalet lökar lät väldigt lockande. Förutom dessa så har jag, vad jag tror, en riktigt gammal sort som fanns här när vi flyttade hit. Det är en helvit narciss med en doft som till och med får "poeterna" att blekna. Vet tyvärr inte vad det är för sort men svärmor som närmar sig 80 är lyrisk över den och säger att den minner om narcisserna från hennes barndom.
Ha en fortsatt fin vecka! Anna-Karin

Kristina Bonander sa...

Tack alla för era kommentarer! Måste nog backa lite det där med "säckvis" och tog bort det. Allt är ju relativt men det verkade nog som jag köpt hundratal i jättestor säck men riktigt så mycket var det inte.

Kristina

Katarinas trädgård sa...

Underbara narcisser! Och gärna i drivor. Eller säckvis. Håll tummarna för att vi snart är där!
Hälsar
Katarina

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Vi brukar prata om 'gammaldags pingstliljor' som har det där lite mer propellerliknande utseendet och DOFTEN. Det finns plantskolor i England som levererar större förpackningar. Ingen aning om frakten men kanske värt att kolla? Har inget namn i huvudet just nu men kan försöka komma ihåg och återkomma.

Ha det gott! Carina

Trädgårdstid sa...

Jag är en ganska nyfrälst narcissälskare, så jag har inte så mycket detaljkunskap, men njuter av bilderna gör jag i alla fall!
Kram Elin

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Kul att det dyker upp nya sorter så där spontant. Narcisserna får gärna bli fler även här. Vi har en sort som jag tror är lite äldre väldigt enkel och fin. Den tar jag upp stora klumpar av och sprider ut på nya ställen.
Trevlig helg!