9 juli 2014

Ovanlig iris har slagit rot

För en fem, sex år sedan dök det upp en liten, liten planta i vår strandkant. Tyckte det tillplattade bladfästet påminde om iris, blev nyfiken och flyttade plantan till en kruka där den fick växa till sig några säsonger.

Därefter planterade jag tillbaka den vid strandkanten och något år senare blommade den för första gången.


Jag drog mig till minnes att jag sett något blått irisliknande tidigare vid sjön och hade tur att hitta tillbaka till just det stället. Där växte fortfarande blad i en mossig strandbrink långt från bebyggelse. Kunde det verkligen vara en vild art?


Blommorna liknar strandiris men bladen är bredare men jag kunde inte riktigt hitta vilken art det var fråga om.


Till slut hittade jag en bestämningsnyckel för iris i svensk natur och kom fram till att det kunde vara brokiris, Iris versicolor och med hjälp av Torbjörn Tyler på Svenska Botaniska Föreningens facebooksida, fick jag bekräftat att jag gissat rätt!

Ett kännetecken är den solida stjälken. Strandiris har ihålig stjälk. På bilden nedan till vänster ser man tydligt skillnaden. Till höger blomman från den vanliga strandirisen. 

Roligt att en sådan udda art slagit ner sig på vår strand. Den är verkligen vacker där den växer!






1 kommentar:

Anna Vattenkanna sa...

Spännande!

Kramar