3 februari 2014

Krukväxter i vinterfönstret

När dagarna blir längre och fönsterbrädan börjar se lite vintertrött ut känns roligt att skaffa några nytillskott. Gamla trogna sorter brukar hos mig vara kornettblomma och sanktpaula! Att de är släkt med varandra kan man ana och båda går lätta att föröka med bladsticklingar.

Kärleken till kornettblomman har hållit i sig. Mitt första möte var när jag som barn fick besöka tant Astrids vardagsrum där det fanns hur många enorma kornettblommor som helst.

Härligt rosarött som här nedan kan de få den vintergråaste själ att le en smula.


Kornettblomman har inte bara vackra blommor. Bladverket är friskt och grönt och de ådrade, lite ludna bladen sitter så fint samlade i en rosett.


Min mormor hade massor med Sankpaula, eller prinsessblomma som det gamla namnet är. I hennes köksfönster stod krukorna på rad och varje kruka stod i en vid skål. Att vattna på fatet fick jag lära mig tidigt. I små vattenglas sattes avskurna blad som skulle bli sticklingar. Själv sätter jag dem direkt i såjord och bladen bildar nya rötter efter en tid. Mina vuxna sanktpaulor sätts alltid i samma gamla krukor från 50-talet, ett arv från en gammal släkting.


Brudorkidéer har vi väl lite till mans, gåbortsblomman framför alla andra som man så ofta fått i gåva! Stundvis tröttnar man på dem, men sanning att säga är de få blommor som kan konkurrera med dess skönhet! Och maken till lättskött får man leta efter. Så här bland gränsforskurkor och gamla blåsiga glasflaskor kan de se riktigt lantlig ut.




#Kornettblomma #Sanktpaula #Mormorsblommor #Brudorkidé #Blommor på fönsterbrädan

Inga kommentarer: