1 januari 2013

Trädgårdsåret 2012 del II

GOTT NYTT ÅR!

Hoppas att era trädgårdsår blir riktigt bra.

Här kommer min andra del av Trädgårdsåret 2012!

*****
Azaleor och rhododendron trivs riktigt skapligt på vår bergiga tomt utanför Stockholm. En riktigt färgsprakande sort är Cesil, som blommade överdådigt i år.


Den vanliga parkrhododenron 'Catawbiense' har ju funnits i trädgårdar under väldigt lång tid. Det här exemplaret, egentligen 3 buskar från början, hade växt sig över 4 meter hög. Den finns i en trädgård som vi restaurerade under året och den hade blivit alldeles för omfångsrik. Vi valde att stamma upp den till ca 1,7 m i stället för att föryngringsbeskära. Hela kronan lämnades kvar och marken under täcktes med täckbark. Det blev fantastiskt vackert när kronbladen regnade ner och täckte det mörka underlaget med sin violetta färg.


Att plantera för bin och humlor är roligt. En favorit bland bina är stjärnflocka och det surrade nästan hela sommaren runt blommorna.


Vårt ställe i Bergslagen ligger i en gammal skogsbygd där det var tätt mellan torpen under 1800-talet. Nu är mycket rivet och kvar runt grunder och gamla källare kan man hitta rester från trädgårdar och täppor. Den här rosen "räddade" jag strax innan granar planterades över gårdstunet. Nu har den blommar för första gången och gjorde mig glad med din mjuka rosa färg och underbara doft.


En minnesvärd liten resa gjorde under högsommaren till den yttersta delen av Stockholms Skärgård. Där mötte en annan typ av "trädgårdar", där älgört, kråkvicker och vänderot växte i tjocka mattor i bergskrevorna. Underbart vackert!


För många år sen plockade vi vinbergsnäckor på en herrgård i Södermanland. Några släppte vi ut hemma i stan och de är verkligen trevliga att ha i trädgården. Det förstör inte det minsta och gör inte mycket väsen av sig.


Blommande gåvor är alltid trevligt att få. Några lökar av den här blodröda liljan har jag fått av min svåger och i somras blommade det fantastikt fint!


Rött är annars en färg som jag inte har så mycket av i någon av mina trädgårdar. Men när hösten kommer finns det å andra sidan väldigt mycket som blir rött. Här spärrgrenigt oxbär.


Vackra höstfärger får också funkiorna. Här en hel bård av daggfunkior utmed en gammal timmerbyggnad i Grythyttan.


Och vad sägs om det här? Det var ett så otroligt ljussken den här dagen och vinet var verkligen så här rosarött!


En eftermiddag i november besökte jag Lyran i Mälarhöjden, en gammalt sommarställe som numer är café med utsikt över Mälaren. Det var tyst och stilla. Stängt och lite melankoliskt. På den svala verandan stod fortfarande en ensam blomma och den bleka solen gjorde mönster på väggarna.


Så kom julen i år igen. Det har varit en bra jul med mycket ledighet. Och jag tror det är första julen på mycket länge som jag inte fått en trädgårdbok av tomten! Vad månde det betyda?



Kika gärna på första delen av min lilla årskrönika här => Trädgårdsåret 2012 del I



11 kommentarer:

Petra sa...

Härliga bilder! Vad spännande med din "hitteros". Har du någon aning om vad det är för sort?

Gott nytt år önskar jag dig!

Sabelhagens Olivlund sa...

Underbar krönika!! Så vackra bilder.
Ha en fin nyårsdag.
Kram Maria

Felix sa...

Åh, så många vackra trädgårdsbilder du bjuder på! Önskar dig ett härligt och Gott Nytt trädgårdsår!
Elisabet

Hélena sa...

Så vackert, så härliga bilder. Älskar den på verandan, känns nästan lite vemodig.
Kram Hélena

Ranten sa...

Takk for hyggelig kommentar i Rantenhagen :) Flott blogg du har! Jeg ønsker deg også alt godt for det nye året!

Susie på Stjärnarve... sa...

Tack för Trädgårdsåret som gått, det har varit mycket att titta på och njuta av i din blogg!
Och tack för årsgenomgången du gjort nu. Det jag fastnade för var till att börja med den första bilden på den fantastiska Cesil - det är trist att man inte kan ha sånt här!
Sen bilden på huset längst ute i skärgården. Är man infödd Stockholmare med alla sina sommarrötter där och med underbara minnen av somrarna på vår båt, så hugger det till lite i hjärtat faktiskt. Skärgården är det bästa med Stockholm.....
Sen var det också bilden på Lyran som berörde mig lite extra. På det fiket har man varit många gånger - trots att vi inte dricker kaffe - och redan som barn var jag ofta i området då min fars släkt kommer från Mälarhöjden.
GOTT NYTT 2013
Susie

Fröpåsen sa...

Så många fina och stämningsfulla bilder. Det är rätt kul med de här årskrönikorna! Ha det gott!

Villa Ryttarängen sa...

Vackra bilder och vilket härligt år du haft.. Kraaaaam Pia

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Tack för visningen av en del av ditt trädgårdsår!
Vad härligt med rhododendronregn, det är så snyggt med uppstammat.
Önskar dig ett gott nytt trädgårdsår och även att stenknäcken återvänder till dina trakter :-)
Ha det gott. /Ingela

Hanan sa...

Vilka härliga bilder! Din blogg är väldigt uppskattad, särskilt med tanke på att du lyfter upp ett ekologiskt perspektiv :) Keep up the good work!

Carina sa...

....att du är fullfjädrar och inte har mer att lära????