12 maj 2012

Vårgula mattor av svalört

Slottsträdgårdsmästaren frågade på Facebook om svalörten var Älskad eller Hatad!

För mig är det en riktig älskling. Precis som vårens vitsippor sprider sig svalörten där den trivs i frodiga mattor och blommar nu i mäng, nu innan mycket annat kommit ur jorden. Det kan man älska vilken växt som helst för!

Svalört (Ranunculus ficaria)

Hos mig har de äntligen börjat sprida sig på norrsidan av huset, just där funkia och astilbe täcker marken först om någon månad. Där är det perfekt för svalörten, halvskuggigt, fuktigt och näringsrikt. Efter blomningen vissnar den ner och man kommer knappt ihåg att man haft den och så blir man lika överraskad nästa vår!


De här fina bestånden lyste så gula att jag såg dem i ögonvrån när jag körde förbi. Var bara tvungen att vända bilen, parkera och gå på svalörtsvandring. 

Svalörten lär ha fått sitt namn av att den kommer samtidigt som svalorna anländer efter vintern. Det finns mängde med namnsorter men det är förvånansvärt få biler på dem webben. Bland de vanligare hör 'Salmon White' och...

Ranunculus ficaria 'Salmon White' (Foto: Wikipedia)

den dubbla 'Flore Pleno'.

Ranunculus ficaria 'Flore Pleno' (Foto: Wikipedia)

Den rödbladiga 'Brazen Hussey' dyker också upp med bild på webben.

Ranunculus ficaria 'Brazen Hussey' (Foto: Wikipedia)

Men som oftast kan jag nog tycka att det enkla är det bästa och som vårlig marktäckare duger arten gott och väl. Och lite extra fin är den samplanterad med andra vårmattor.


Med vitsippor slår den gärna ihop sina påsar men jag har också sett underbara bilder där den växter i stora sjok med lungört (Pulmonaria angustifolia). Fantastiskt vackert!


8 kommentarer:

M/S Design sa...

Den har ökat hos mej med, men har tyvärr inte den vita som jag tycker är finare.
Trevlig helg
Mariana

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Underbara vårsolar! Man blir så lycklig när det börjar spira :-)

Ha det gott!
Annika

Laila sa...

Finns det vit svalört! Det visste jag inte, skulle vilja ha! Antar att din trädgård också stönar lite under de kalla nätterna? Men det ser ut att bli en fin dag - ut och jobba!
Ha det gott!/Laila

Villa Ryttarängen sa...

Vilka massor härligt. Tycker de är underbara. Kram Pia

Skogseva sa...

Gärna den vita varianten, tack!
Må så gott. Eva

Hans sa...

Jag tror inte att svalörten klarar livet här i Norrbotten, för jag har aldrig sett någon sådan i trakterna runt vår trädgård.
De är så fina.

Riitta Sinikka sa...

So beautiful flowers!

Matte med husbil och hund -the RYM-lings sa...

Naturträdgård är vad jag strävar efter, åtminstone HOPPAS jag att det ser naturligt ut - om några år...Övertog =köpte hus + trädgård som varit oskött i ca 10 år och det enda som fanns förutom några perenner var manshögt gräs och tistlar....

Kommer nog att följa din blogg - den är fin !!!

Hälsar Matte med hus & hundar
Marianne