28 november 2018

Vintervackert i perennparken

Så kom frosten och köldgraderna till stan och jag beger mig till Skärholmens Perennpark. Designad av den kände Piet Oudolf kan man räkna med att parken är lika vacker i november som någonsin under sommarhalvåret. Att välja perenner och gräs som har något att tillföra under hela året är något av hans signum och jag blev inte besviken. Krispigt vitt och fantastiskt vackert!

Alla fantastiska växter finns presenterade i en pdf här Perennparken Skärholmen och jag har efter bästa förmåga försökt lista ut vilka växter det är även såhär vintertid. Inte så lätt, så tag mina påstående med en nypa salt.


Vackra kontraster

Kärleksört i framkant och bakom troligen stort moskitgräs (Bouteloua curtipendula)



Rodgersia ’Die Anmutige’

Möjligen en aster i framkant. Bakom stenkyndel och blåtåtel.


Glansmiscanthus (Miscanthus sinensis’Flamingo’) 

Rodgersians höga fröställningar

Diamantrör (Calamagrostis brachytricha)


Blåtåtel (Molinia caerulea 'Moorhexe') och stenkyndel (Clinopodium nepeta ssp nepeta)

När jag ser allt detta vackra kan jag ångra att vi så nogsamt klipper ner allt på hösten i vår egen trädgård. Skälet har framför allt varit att vi lägger ut grova grangrenar i planteringarna för att undvika att få allt uppgrävt av de framfusiga vildsvinen, och då har växterna helt enkelt varit i vägen.

Men vi har ett litet område, mellan egentliga trädgården och ängen,  där jag planterat perenner som ska få förvildas. Där växer bland annat flocknäva, digitalis, akleja, lupin, vit mjölkört, stormhatt, temynta men också vilda sorter som rölleka, renfana och vackra gräs. 

Just där finns det möjlighet att komplettera med arter och sorter som kan bidra till en vacker vinterträdgård. Eftersom jag vill att det ska se förvildat ut tänker jag i första hand på de perenner som gärna sprider sig och de vilda arterna. De klarar ofta rotkonkurrensen bra med det som redan har etablerat sig. 

Här en lista för mitt eget komihåg:

Rölleka - stadiga stjälkar och fina platta fröställningar som samlar snö
Renfana - mörkbruna, stadiga, höga stjälkar och fina fröställningar
Bergrör - vackra vippor
Strätta - storvuxen flockblommig art med fina fröställningar
Vitplister - små, runda, taggiga fröställningar i våningar på en stadig stjälk
Träjon - ormbunke som vissnar i ett rödbrunt trassel
Gullris - ljusa fluffiga fröställningar på höga, mörkbruna stjälkar där de vissna bladen sitter kvar
Plymspirea - skira, höga blomställningar på smala stjälkar, vackra med rimfrost i
Krollilja - de allra vackraste stilrena fröställningar man kan tänka sig
Kardvädd - pampig och högrest tistel med mycket välformade, avlånga fröställningar

Buskar
Häckspirea - förvildad spirea med orangea grenar och bruna blomställningar
Snöbär - förvildad med välkända vita bär
Häckberberis - behåller sina små röda, avlånga bär under vintern





3 kommentarer:

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Man får anpassa sig och har man vildsvin i närheten är det nog bäst att täcka. Vackra bilder från en fin park. Visst bjuder perennskeletten på vackra vyer och gräsen är magnifika länge, länge.

Ha det gott! Carina

Rost och rädisor sa...

Mycket vackra bilder och väldigt långt från de grönytor jag såg när jag var i Skärholmen för några år sen.
Vad jag funderar på när jag ser hans planteringar är om de är avsedda att förvilda sig eller om plantorna delas efter ett antal år. Funderar också på hur man tar hand om allt på våren... går man runt med nån slags röjsåg... sekatör känns ju som ett fjuttigt verktyg i sammanhanget.
Vildsvin är inte roliga. Elstängsel verkar dock vara effektivt.
Allt gott
/Anette

Lars Forslin sa...

Ja, röjsåg är modellen. Man låter sedan klippet bara ligga att skapa mull och hålla fukt.