4 januari 2016

Snö och värmande gluhwein

Aldrig smakar väl lunch så gott som när den serveras utomhus, ute i fria luppen* som vi säger här hemma. 10 minusgrader och någon decimeter snö. Perfekt väder för varma mackor och gluhwein.



Vi har haft två gigantiska björkar alldeles vid trädgårdslandet. Björkar suger så mycket vatten och näring ur jorden att knappt något annat klarar sig i deras närhet. En björk dricker fler hundra liter vatten per dygn har jag läst och så vill man inte gärna ha det i närheten av ett trädgårdsland! Nu är de fällda, har huggits upp och staplats som ved och lämnat efter sig stora rishögar att bränna. Inte så lätt att få fyr i rishögarna under snömassorna men med lite tålamod tog sig till slut elden. Skönt att slå sig ner vid elden och låta sig värmas av toddyn!

I äldre kokböcker kallas gluhwein för just rödvinstoddy. Ett namn som kanske passar lite bättre om man inte befinner sig i Alperna på skidresa!



Rödvinstoddy är hur enkelt som helst att sno ihop. Till två personer tog jag:

3 dl rödvin
1 dl vatten
1/4 dl strösocker
1 kanelstång
5 kryddnejlikor
klyftor av satsumas

Koka upp vatten, socker och kryddor och låt sjuda i några minuter. Häll i vinet, pressa saften ur några klyftor satsumas eller apelsiner och hetta upp. Klart!






*Barnen trodde det hette "friluppsdag" i skolan när de var små, och sedan dess skojar vi alltid om att vi ska ut i "fria luppen" i stället för "fria luften".


1 kommentar:

Laila sa...

Friluppsdag -var fick de det ifrån! Här har jag friluppsdag varenda dag, men idag var det lite för kallt för någon längre utevistelse.
Snuvig som jag är nöjer jag mig med ingefärste men skål i alla fall!
Allt gott!/Laila