27 januari 2015

Sticklingsdags

I går kom sticklingar från saintpaulia i jorden. Det sägs ibland att trädgårdsmänniskor inte är så förtjusta i krukväxter. Känner mig som undantaget som bekräftar regeln :-) Jag tycker krukväxter hör till och vad vore ett hem om det inte fanns lite grönt? Det blir både hemtrevligare och hälsosammare.

Föröka Saintpaulia
Sticklingar av älskliga saintpaulior.


Om mitt trädgårdsintresse tog fart när jag var i England hos en släkting som fjortonåring, började nog intresset för krukväxter tidigare. Minns att jag hade varit sjuk och hemma från skolan och när jag blivit frisk fick jag en slant av mamma att gå till växthuset och köpa mig en krukväxt! Det blev en pussmun. Jag minns det så väl och jag var åtta år.

Just saintpaulia minner mig om mormor som hade hela köksfönstret fullt. Plantor som blommade och sticklingar just satta i jorden.


Kruka av toarulle
Krukor av gamla toarullar håller fukten bra!

Det är tacksamt att sticka saintpaulia. Bara knipsa av blad med en bit stjälk, en sådär 2 cm. Låt dem ligga ett par timmar så att sårytan läks och stick ner dem i sådjord. Man bör vara lite försiktigt med vattning. Därför är gamla toarullar bra som krukor. Det syns så väl när de börjar torka och det är dags med lite vatten igen. (bra recycling av toarullar också) Botten i krukorna gör jag av melittafilter. Efter ett par veckor bör det ha kommit små miniatyrblad som bildar en liten bladrosett som kommer att blomma redan i sommar!

Ha en skön dag!



Saintpaulia;stickling;krukväxtstickling;kruka_av_toarulle;recycling_toarullar

6 kommentarer:

Laila sa...

Här blir det "bara" pelargonsticklingar i år men de får vänta ett tag. Är i full gång med fröbeställningar och i år ska jag testa att så i kokosjord.
Ha det gott! /Laila

hagen vår sa...

Sainpaulia er et vakkert barndomsminne. Særlig den blå. Husker veldig godt mirakelfølelsen at det bare var å stikke ned et blad og så få en ny plante. Ha det godt! Anne

Giga sa...

Jag vet att du multiplicerar dessa blommor, men det gjorde hon inte ännu. Hälsningar.

Rost och rädisor sa...

Krukväxter är ju ett måste och saintpulior verkligen tacksamma och trevliga.
Allt gott
Anette

Merja sa...

Ja, vad vore ett hem utan det gröna:) Tack för tipset med toarullarna! Håller på för fullt och kastar bort alla fula växter inne och tar skott på de som går.
Ha det gott!

LINDA sa...

Men det här är ju precis vad jag behöver. Tittade på mina i går och insåg att den ena har dött. De kommer från farmor och är den enda växten jag har kvar efter henne. Funderade just på om jag kunde föröka på något vis. Så glad jag blir - nu ska jag testa.

När du skriver att man ska vara försiktig med vattningen - betyder det att de lätt får för mycket eller är det tvärt om? Hur lång tid brukar det ta innan rötterna kommer?

Tack!
//Linda