3 december 2014

Julblomster på Slottsträdgården Ulriksdal

Måste få dela med mig av allt julvackert på Slottsträdgården Ulriksdal. Vilket fint utbud och så mycket inspiration de bjuder på!

Adventsljus i superfint tråg

Så här härlig kan en adventsstake se ut! Tjocka ljus i en generös trälåda ger en rustik känsla. Större ljus behöver ju heller inte bytas så ofta, brinntiden blir längre. Fin kombo också med taklök och ormbunke. Den obligatoriska mossan och hyacinter till. Skönt att den grå bulliga fönsterlaven är på väg ut! Tycker man ska vara försiktig med den eftersom det tar så lång tid för laven att bilda de bulliga topparna. Den står bäst där den står ute i skogen.  

Fina färger och kombos!

Här den där fina mixen som jag gillar med naturliga färger, betong, trä, järn och keramik. Vackert så det förslår! Rumsgranen till vänster som dyker upp överallt nu. Det är en fin julväxt som var poppis redan i början av 1900-talet. Jämte rumspalmen stod den ofta i hallar och svala trappor. Det passar den fint eftersom den trivs bäst i svalare temperaturer. Nu kan det ju tänkas att förädlingen gjort den tåligare. Min egen har stått länge nu på köksön och där är det allt annat än svalt! Har också sett rumsgran i modernare kontorsmiljöer där den vuxit snett, tappat grenar och fått formen av bonsai. Mycket dekorativt! 

Amaryllis 'Tosca'

Annars tycker jag en av behållningarna med Ulriksdal är att de har egna odlingar. Känns rätt att gå i de stora växthusen och veta att det man köper är uppdraget och odlat just där! Dessutom är de duktiga på att sätta tydliga etiketter på namnsorter av de växter de odlar. Det gillar man om man är lite nördig! Här amaryllisen 'Tosca'. Läcker med strimmiga kronblad.

När man går runt och tittar jämför man ju gärna sorterna, poängsätter, ser vilken som är vackrast! Det mesta är fint men jag saknade däremot fler småblommiga och spensliga sorter. 

Amaryllis 'Darling'

Ska jag välja en amaryllissort så blir det 'Darling'! Underbar rosa ton med skiftningar i vitt och lime. Jättefin!

Amaryllis 'Darling' som snittblomma

Den var utställd i entrén som snittblomma i vaser. Väldigt vackert när skymningen föll utanför!

Vita 'Princettia White' hemma på köksbordet

Annars är ju julstjärnan den klassiska julblomman. Fortfarande populär. Själv är jag lite tvehågsen. Inte en superfavorit hos mig men nu när småblommiga sorter blivit vanligare har jag tagit den till mitt hjärta igen. Sorten 'Princettia White' är faktiskt riktigt vit! Annars brukar ju de vita julstjärnorna vara mer åt limehållet. Men den här var så fin att den fick följa med hem och står nu tillsammans med echeveria och murgröna på köksbordet!

Vackraste julrosen i zinkkruka i köksfönstret

Vit som snö är också julrosen! Om jag är tvehågen vad gäller julstjärnor så är julrosen en klar favorit! Tycker dessutom att det är ett extra plus att den kan fortsätta sitt liv i rabatten till våren. Försöker i den mån det går, att tänka i nästa steg, att köpa bara det som kan få ett andra liv! Den här fick följa med hem. Gillade zinkkrukan som hade en mörk och fin patina. Både julrosen och krukan blev en gåbortspresent och är tyvärr inte kvar där i köksfönstret! Men värdinnan blev glad och det är ju huvudsaken.
Vit ranunkel

Så där fantastiskt vitvit är också ranunkeln. En fin blomma som hänför med sina flortunna kronblad, tätt, tätt, symmetriskt runt en gröngul mitt. Så vackert!

Julstjärna 'Princettia Pink'

Tillbaka till julstjärnorna en stund. Även om jag nu vurmar för vita julblommor måste jag ändå erkänna att småblommiga 'Princettia Pink' har en vädligt vacker rosa färg. Läckert med högbladen som övergår i rosalimegrönt en bit ner på stjälken. Nu vet vi förståss att det inte är "riktiga" kronblad det vi ser utan just högblad. Blommorna är oansenliga och sitter i högbladens mitt. På många sorter som odlats fram faller blommorna av innan de hinner slå ut. Men eftersom det är just högbladens färger man vill komma åt i förädlingsarbetet bryr sig kanske ingen om att blommorna förtynar och faller av. Men jag har ändå erfarenheten att det är de julstjärnor som har synliga knoppar och blommor som slår ut som håller bäst kvalitet. Fel eller ej, men så tycker jag det verkar vara.

Superfin krans med kottar och apelsin
Julkransar är förståss en paradgren! Fanns hur mycket som helst att välja mellan. Här en krans i härliga, mustiga färger med flera sorters barrväxtgrenar, buxbom, kottar, apelsinskivor och gud vet vad! Men det är kanske det som kännetecknar en duktig kransbindare, förmåga att bland så mycket och ändå får resultatet så färgstämt och snyggt!

Läckert med torkade skivor av mörk citrus 

Den här kransen hade blodapelsinskivor mot gråblå barr. Väldigt effektfullt!

Det blev en härlig eftermiddag på Slottsträdgården Ulriksdal. Tror vi gick omkring i timmar! Lätt att glömma tiden när man är där.

Ha en skön dag.



2 kommentarer:

Anna-Karin Rickardsson sa...

Vilka inspirerande bilder. Jag blev väldigt förtjust i amaryllis 'tosca' och förstås i den underbara julrosen. Den gjorde sig verkligen fint i krukan av zink. Din vän som fick den måste ha blivit glad. Har läst flera av dina tidigare inlägg också. Superfina!

Kristina Bonander sa...

Vad kul att du gillar amaryllis 'Tosca'! Av de röda är det nog den jag tycker bäst om.
Och vad glad jag blir att du läst lite fler inlägg och tack för din kommentar. Alltid lika roligt med feed back.