28 mars 2012

Vårrusig humla tumlar runt

Måste få dela med mig av den här underbara humlan som vårrusig tumlade runt i julrosorna.


Den bökade och stökade till dess den var alldeles gul av frömjöl.



Tidiga vårblommor är viktiga för övervintrade humlor. De är svältfödda när värmen lockar fram dem ur skrymslen och vrår. Julrosen är en räddare i nöden...



... liksom krokus.


Alldeles speciellt älskad av humlorna är olika salix när videkissarna slagit ut sina borstlika blomknippen. 


Sälgen har vi nogsamt rensat bort och sågat ner genom årtiondena, men det är faktiskt en vacker buske och när hanblommorna lyser så här vackert gula är hela busken en grann syn i trädgården. Och humlorna blir glada!



10 kommentarer:

Karla sa...

Så härligt att se! Underbart! Vackra bilder!
Hälsningar,Karla.

Villa Ryttarängen sa...

Jättefina bilder! Älskar humlor verkligen. Ha en bra dag! Kram Pia

Hans sa...

Vilka underbara närbilder du visar idag.
Tänk att vi i norr får vänta mer än en månad innan det blommar så fint här också, och då har ju ni redan försommar-grönt.
Men trots all snö som ännu ligger kvar så är det nu riktiga toppendagar här, härlig vårvinter.
Ha det fint.

AnnCharlotte sa...

Det är så härligt när allt och allabörjar vakna efter vintervilan.
Ha det bra :)

Sabelhagens Olivlund sa...

Så vackra bilder! Jag höll på att krocka med en humla när jag åkte hem på moppen förut, den var nog lite nyvaken:).
Åh, vad jag vill ha en ny kamera när jag ser dina fina närbilder. Det blir bara suddigt när jag försöker...
Ha det gott.
Kram Maria

Hélena sa...

Vilken underbar humla som tumlar runt bland blommorna. Älskar dessa små knubbisar :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Laila sa...

Hej Kristina! Fina bilder, ser att våren har kommit längre hos dig än här i vår kalla dal.
Ha det gott!/Laila

Zinnia sa...

Underbara bilder! Gillar hur humlan tumlar runt i blomman. Jag önskar dig en härlig dag! Zinnia

Anna Å sa...

Även bina drar stor nytta av de tidiga blommor du nämner. De behöver mat nu efter vintern och just pollen är nödvändigt för att de ska kunna föda upp sina larver och skapa ett starkt samhälle inför sommarens pollineringsarbete.

Kerstin sa...

Visst är det härligt när allt vaknar till liv!? Jag såg ditt inlägg om häggmispel från förra året efter att jag letade i bloggen när du kommenterade hos mig och sa att du har en fin häck av häggmispel. Det verkar som om du har prakthäggmispel som växer lite rundare. Stämmer det? Skönt att höra att du är så nöjd med den. Själv tänkte jag satsa på vanlig häggmispel eller bärhäggmispel för att de växer lite tätare (har jag läst), så det blir nog fint. Måste bara bestämma mig vilken av dem det blir. Det verkar som om jag måste bestämma mig mellan finast höstfärg eller finaste bär. Inget lätt val och jag är inte så sugen på att blanda och få bort masseffekten (har redan inte mer än 4-5 buskar i planeringen).
Ha en riktigt trevlig dag!