27 februari 2012

Ljuvlig hassellund

Inne i ett hasselsnår kan det blir så där fantastiskt hemlighetsfullt och spännande när solen skimrar genom lövverket.

Men hasselsnåret är också otroligt vackert på våren innan lövtaket sluter sig, då när hela marken är full av vårblommande örter.

En hassellund kan man längta efter!

Hassel (Corylus avellana)
Klassiska vårörter är förståss vitsippa och i södra delen av landet är mattor av hålnunneört något som hör hassellunden till.

Vitsippa (Anemone nemorosa)


Hålnunneört (Corydalis cava)

Att anlägga en hassellund, eller hässle (tänk på Hässleholm!) som det också kallas har gamla anor. Man höll sig gärna med hassel för att ta vara på de böjliga vidjorna som användes till korgflätning, käppar och som band kring laggade kärl. Nötterna var också ett bra tillskott i kosthållet! 

För att få gott om vidjor i lämplig tjocklek skar man ner hasselbusken till botten kanske var 5:e år och därför är den strutformade busken med många grenar från basen det vi kanske oftast tänker oss.

På Sissinghurst finns en vacker hassellund. Den kallas Nöthagen och där är hasselbuskarna planterade i raka rader. När jag var där i juni hade vårblommorna blommat över och buskarnas lövverk skuggade marken.

Strutbräken i Nöthagen på Sissinghurst

En skulptur står i mittaxeln av hässelraderna på Sissinghurst

Att plantera hasselbuskar i raka rader kan tyckas lite stelt men är alltså inte helt galet. Raka hasselrader har planterats i Sverige också och jag har sett det på gamla ritningar.

Men visst kan man efterlikna naturen också och plantera hasselbuskar i oregelbundna grupper. För att få en lundkänsla behöver man åtminstånde 3 buskar tycker jag. Men de är ganska utrymmeskrävande och bör sättas på flera meters avstånd.

På Sissinghurst växer bland annat myskmadra, violer, hässlebrodd, scilla, treblad och sockblommor under hasselbuskarna.

Andra förslag till hassellunden är exempel lungört. Här en vitblommande sort 'Sissinghurst White' och den rödblommande Pulmonaria rubra. Vibrokbladig vinca är snygg hela säsongen och hasselört har fått sitt namn av att den just anses växa bra under hassel.

Vit- och rödblommande lungört, storbladig vinca och hasselört.

Själv har jag nu 6 buskar i Bergslagen som jag har planer på att sätta ihop till en lund. Hassel växer helst i näringsrik jord men behöver för den skull inte stå särskilt fuktigt. På Sissinghurst förbättrade man jorden i den gamla hassellunden med grus och enorma mängder mullämnen! Så småningom när växtligheten kommit igång och hasselbuskarna blivit stora sköter sig lunden alldeles på egen hand. Eftersom man aldrig bör kratta i en hassellund får löv och växtdelar förmultna och bidrar då med näring till jorden.

Har man tur kan man få djur att bosätta sig i lunden. Den otroligt vanliga trädgårdssångaren är så oansenlig att man bara hör att den håller till inne i de täta hasselsnåren. Lyssna på den och man kan förnimma den underbara känslan under hasselbuskarnas lövtak.


Trädgårdssångare (Foto: Wikipedia)

Desto ovanligare är den fridlysta hasselmusen. Lika svår att upptäcka men den ludna svansen är ett säkert kännetecken om man tror att man har den i sin hassellund.

Hasselmus (Foto: Wikipedia)

Men som med allt annat i en naturträdgård; man måste ha tålamod. Det kommer nog att ta några år innan jag kan rapportera från min egen hassellund. Och till den lite äldre hassellunden, särskilt om buskarna står lite glesare passar faktiskt en högrest perenn som hässleklocka riktigt bra. 

Hässleklocka (Foto: Virtuella Floran)




Växter i det här inlägget:

  • Hassel (Corylus avellana)
  • Vitsippa (Anemone nemorosa)
  • Hålnunneört (Corydalis cava)
  • Lungört (Pulmonaria 'Sissinghurst White')
  • Rödblommig lungört (Pulmonaria rubra)
  • Hasselört (Asarum europaeum)
  • Vitbrokbladig stor vinca (Vinca major 'Variegata')
  • Hässleklocka (Campanula latifolia)

6 kommentarer:

Fröpåsen sa...

Vilka fina, lärorika, fantastiska inlägg du har i din blogg! Verkligen jätteroligt att följa! Jag älskar lövgångar och hassellundar precis som du. Hälsningar Maria/Fröpåsen

Hélena sa...

Vilket härlig inlägg och vad mycket jag lärde mig. Vi har tre stora hasselbuskar på vår tomt och ännu fler i skogsgläntan bredvid. Min dröm är att kunna "städa" i gläntan och få ordning på området. Det här gav mig mersmak, tack!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Anna Vattenkanna sa...

Visst är det något speciellt med hassellundar - alltså sådana som du beskriver som man skördar slanor ur. De vasformade buskarna och lövvalven som bildar underbara tunnlar... Och mattorna av vårens örter. Oh, nu är längtan som värst efter allt detta underbara.

Kram

Villa Ryttarängen sa...

Jättefina bilder och intressant läsning. Hässleklockan är nog en sådan jag har överallt, ser ut som den i alla fall. / Pia

M/S Design sa...

Mins Hasselludarna från när man var liten, har alltid gillat dom.
Det blir nog en ökning av min lilla Hassellund i år.
Mariana

Hans sa...

Intressant att läsa om detta. Jag gjorde ett försök för några år sedan att flytta Hassel från Småländska zon 5 till oss i Norrbotten, zon 7, utan större framgång. Alla små hasselbuskar dog efter den första vintern.
Jag får klara mig ändå.
Ha det fint.